Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Svenska företag som testat virtual reality

Publicerad: 10 November 2015, 22:00
Uppdaterad: 9 December 2015, 15:57


Volvo lät kunderna köra bil som inte fanns

Volvos lyx-suv XC90 var en ödeslansering för bolaget. Men hur säljer man en bil som inte har haft premiär på den öppna marknaden? Ett svar för Volvo blev virtual reality. I USA lät Volvo konsumenterna ”provköra” XC90 via appen ”Volvo reality”, som fungerade tillsammans med VR-glasögonen Google cardboard. Digitalbyrån R/GA stod bakom konceptet.

I Europa lanserades XC90 ”first edition” med ett digitalt showroom där man kunde uppleva och beställa ett dedikerat exemplar av bilen på nätet. Innovatörer som Daniel Ek (Spotify), Isabelle Olsson (Google) och filmregissören John Woo bjöds tillsammans med Volvos vip-kunder in till virtuella provkörningar. På event i Stockholm och Paris fick de utvalda uppleva en provkörning i ”genuint svenska miljöer” via virtual reality-headsetet Oculus rift. Kampanjen gjordes tillsammans med Digitas LBi Nordics.

Hammarby låter fans ta plats på spelplanen

Att kliva in på planen på sin favoritklubbs hemma­arena lär vara en dröm för många fotbollsälskare. I samarbete med byrån Apartment 5 ville Hammarby Fotboll göra det möjligt, via virtual reality.

I april, i samband Allsvenskans premiär, sjösattes kampanjen där Hammarby lovade fansen att få ”uppleva hur det är att tåga in på planen” tillsammans med sitt lag.

Upplevelsen byggde på en 360-film som spelades in på Hammarbys premiärmatch. Produktionen skulle främst användas mot ”befintliga sponsorer”, men även för att ragga nya.

På införsäljningsmöten kunde de blivande sponsorerna, via headsetet ”Samsung Gear VR” få uppleva magin på plan – och höra fansen sjunga ”Just i dag är jag stark”.

ATG lanserar spel på ”virtual racing”

Glöm Solvalla, kikare och sent inlämnade kuponger under travhästarnas defilering. ATG sjösatte nyligen digitala travlopp i virtual reality. Likt AMF Fastigheter bygger ATG sin VR-upplevelse kring en app, ”VR Zone”, som fungerar med VR-glasögon av Google cardboard-typ. Det handlar inte om riktiga lopp översatta till digital miljö, utan om en ny helt digital spelprodukt. Spelaren får via virtual reality inta kuskens plats bakom ”sin” häst och följa med under hela loppet. Vänder man huvudet kan man se hästarna som jagar efter bakom.

En stor skillnad gentemot vanligt trav är att vinnaren slumpas fram. Trots att det inte finns något ”skicklighetsmoment” inblandat ska loppen enligt ATG vara ”verklighetstrogna” och ge en känsla av riktig hästsport. För att locka spelare bjuder ATG på gratis VR-glasögon till de 12 000 första spelarna, vilket är en del av marknadsföringen av spelet.

AMF Fastigheter säljer kontorsplats

I slutet av oktober fick 200 företag ett paket. I det låg ett par VR-glasögon av Google cardboard-modell och en uppmaning att ladda ned den nya Urban Escape-appen. Väl där kan användaren se sig omkring i takmiljöerna på Urban Escape – tre år innan det är färdigbyggt.

Kampanjen och appen är framtagna tillsammans med digitalbyrån Mobiento, som beskriver kampanjen som byråns första jobb i virtual reality.

Urban Escape är ett projekt där AMF Fastigheter bygger om fem fastigheter i centrala Stockholm för att skapa ”morgondagens kontor”. Bygget pågår fram till 2019.

Umeå Energi skapade viral reklam med lagg

Att internet ”laggar” kan förstöra den bästa av digitala upplevelser. Det tog Umeå Energi fasta på i kampanjen ”Living with lag – an oculus rift experiment” skapad för bolagets bredbandserbjudande (som levererar upp till 1 000 Mbit per sekund).

Grundtanken var enkel: Hur skulle det se ut om det verkliga livet laggade? För att demonstrera detta utrustades några personer med Oculus rift-headset som spelade upp omgivningen med fördröjning. Resultatet, som visade hur testpersonerna – ganska misslyckat – spelade pingis, lagade mat och bowlade, har skapat stor uppmärksamhet och vann guld i pr-tävlingen Spinn. Youtubefilmen om experimentet har sex miljoner visningar. Kampanjen är gjord av ARN BBDO.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.