Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Svensk skepsis till ägare från Kina

Publicerad: 28 September 2009, 14:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:13

Trots att det var länge sedan Volvo och Saab var svenska företag, mottogs beskedet att Beijing Automotive gått in i Saabköparen Koenigsegg, och att statsägda Geely vill lägga ett bud på Volvo, med blandade känslor hos både experter och konsumenter i Sverige.


Oron gäller inte bara att svenska arbetstillfällen ska flytta till det betydligt billigare Kina. Även varumärkena riskerar att påverkas.

– En kinesisk ägare skulle än så länge ge en dålig klang, det kan man inte komma ifrån. Nu låter det inte så sexigt med bilar från Kina, sade fordonsanalytikern Michael Andersson till Di.se häromveckan.

Bo Albertsson, vd på pr-byrån Hill & Knowlton, med flera kontor i Kina, tror att skepsisen beror mer på rädsla för det okända än på rationella argument.

– Vår kulturella bas är den västeuropeiska kulturen. Vi är vana vid att jobba med, äga och bli ägda av amerikaner och tror att vi är mer som de än vad vi egentligen är, säger han.

– Nu kommer företag från ett land som vi inte har någon erfarenhet av, ett språk vi inte förstår och en kultur vi inte vet mer om än vad som står i västerländska medier, fortsätter han.

De få kinesiska företag som hittills har etablerats i Sverige har heller inte visat något större intresse av att påverka svenskarnas bild.

När grossistcentret Fanerdun i Kalmar fick skuldproblem tidigare i år och begärdes i konkurs, var tystnaden total från företaget.

– Kommunikationen runt det projektet var katastrofal. De berättade bara goda nyheter och när de fick problem stängde de av helt. Så kan man inte agera på den svenska marknaden, säger Bo Albertsson.

– Den kinesiska konsumentmarknaden är mindre sofistikerad än den västerländska, och det är viktigt att företagen har insikt om det. Det krävs mer komplex kommunikation.

 

Bo Albertsson tror inte att kinesiska företag nödvändigtvis har mer att dölja än europeiska. Men de är inte vana vid konsumenternas krav på öppenhet. Något som har blivit ännu viktigare i väst i efterdyningarna av finanskrisen.

– Konsumenterna bestämmer och konsumenterna är cyniska. Vi ställer höga krav på moral och etik.

Så här långt har kinesiska företag visat ett begränsat intresse för de västeuropeiska konsumenterna, och ännu mindre för de svenska. Utöver mobiloperatören ZTE, som startade i Sverige i liten skala förra året, Fanerdun och affärs- och kulturcentret Dragon Gate i Älvkarleby, är det inte många kinesiska företag som har brytt sig om Sverige.

Men detta kan vara på väg att ändras, tror Bo Albertsson.

– Kinesiska företag tittar alltmer på att göra affärer med USA och Västeuropa, inklusive Sverige, säger Bo Albertsson.

– Fortfarande är strömmen betydligt större från väst till öst, men det har blivit mer balanserat. Fler kinesiska företag tittar på USA och Västeuropa.

Men det är knappast tal om någon anstormning på kort sikt.

– I princip finns det en växande marknad av kinesiska företag som vill in i väst. Men i dagsläget handlar det om fem till tio företag, säger Birgitta Ed, delägare och seniorkonsult på Springtime.

– Om man ser till framtiden så har han (Bo) helt rätt, men i dag finns inte den rörelsen i någon större utsträckning. Vi bygger inte vår affär i Kina på det.

Och även om kinesiska företag i större utsträckning skulle lanseras i väst ser Birgitta Ed en stor utmaning i att förklara behovet av kommunikation för kinesiska företagsledare.

– Det blir väldigt svårt att förklara behovet av en kommunikationsbyrå för företag som är ovana vid att kommunicera på sin hemmamarknad.

Charlotte Erkhammar, vice vd för Kreab Gavin Anderson, vittnar om att många kinesiska företag nu tittar på Europa:

– Vi ser ett växande intresse från kinesiska företag som vill in på EU-marknaden och behöver hjälp med EU-processen. Det exploderar på båda fronterna, kinesiska företag som vill ut i världen, och nordiska företag som vill in i Kina.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.