Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Svea ökar på helgen

Publicerad: 9 September 2009, 11:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:14

Trots ett nattsvart första halvår ser annonspaketen ljust på hösten. Och i den djupa lågkonjunkturen går ett annonspaket mot strömmen - och ökar sin försäljning.


Under årets första halvår tappade kvällspressen 40 procent av annonsvolymen, storstadspressen 25 procent och landsortspressen 19 procent, enligt Mediebyråbarometern.

Men Svea, som är Sveriges största paket, går helt emot marknaden och ökade med 3 procent under det första halvåret. I Svea ingår Citypaketet, Land & Rike och Stormarknadspress, och enligt Johan Ankarswed, marknadschef på Svea, beror ökningen på att säljarna för de olika paketen i större utsträckning säljer in Svea, men även på lanseringen av Svea Weekend förra året.

– Svea Weekend är det många som köpt i år. Jag kan inte ge några siffror, men utan det hade vi inte klarat de siffror vi har, säger han.

Framför allt är det varumärken inom dagligvaruhandeln som gått bra för paketet, som i augusti gjorde den bästa augusti någonsin. Resultat som gör att Johan Ankarswed är positiv inför resten av året.

– Hösten blir en stor utmaning, men jag tror vi kan göra ett riktigt bra år.

Även Citypaketets vd Dan Morén tror att hösten blir bättre än våren. Citypaketet tappade mellan 25 och 27 procent under det första halvåret, berättar han, men juli och augusti var oväntat bra månader för paketet.

- I augusti fakturerade vi för första gången i år en större summa än förra året och ökade någon procent. Det är inga stora tal, men det var fortfarande en härlig månad. Juli var i nivå med juli 2008, säger han.

Före sommaren tillträdde Citypaketets försäljningschef Mikael Larsson, och Henrik Schönnings från Stockholm City anställdes som kreativ resurs.

Men att ta igen tappet från årets första halvår ser Dan Morén som omöjligt.

– Däremot ser hösten mer positiv ut än våren. Vi får fler samtal och förfrågningar.

Riksmedia, som är det fjärde största annonspaketet, har totalt sett tappat mindre än marknaden under det första halvåret och backar 10 procent. Plats och text, som ligger i ett dotterbolag, har dock backat med hela 50 procent, säger Leslie Marsden, vd på Riksmedia.

– Anledningen till att det gått bra är att vi breddat vårt utbud till att hantera all lokaltidningsförsäljning och inte bara morgonpress. Det ligger i tiden att titta mer lokalt.

Inledningen av hösten har dock varit tung, och nu ligger Riksmedia sämre än marknaden. Under hösten ska paketet förhoppningsvis lansera sitt digitala erbjudande.

– Vi hade hoppats på att vara igång, men vi har av konjunkturskäl valt att vara lite försiktiga, säger Leslie Marsden.

Landsortspaketet Land & Rike tappade under årets första åtta månader ungefär 25 procent av volymen, vilket är sämre än lokaltidningarna generellt.

– Det beror troligen på att fler affärer går direkt via tidningarna, även mediebyråerna försöker ju hitta andra vägar, säger vd Anders Sjösten.

Han hoppas kunna hämta hem lite av den dåliga våren under hösten. Framför allt är det fortfarande detaljistföretagen som köper print.

– Trots det tror jag ändå att vi kommer att ligga på minus 25 procent när året är slut.

Det pressade annonsläget har givit upphov till rykten som gjort gällande att Land & Rike ska slås ihop med Storstadspress. Ett ganska naturligt steg med tanke på att Stampen efter de senaste årens strukturaffärer har ägande i båda paketen.

– Eftersom vi i grund och botten har samma ägare så pratar vi både framtid och nutid med utgångspunkt i vad som är bra för kunderna och för tidningarna. Men inga beslut har tagits, säger Lennart Foss, styrelseordförande i Stormarknadspress, som dock heller inte dementerar ryktena.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.