Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

SvD på papper spås gå i graven

Publicerad: 9 december 2014, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:18

När papperspriserna omförhandlas ändras förutsättningarna för Svenska Dagbladet som papperstidning. Om inte priserna pressas tillräckligt kan tidningen läggas ner, uppger källor till Dagens Media. SvD:s vd Gunilla Asker tillbakavisar uppgifterna.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetSchibsted

Under 2015 är det, enligt uppgifter till Dagens Medias, dags att omförhandla priset för att trycka Svenska Dagbladet.

Den förhandlingen kan få stor betydelse för tidningens framtid.

– Internt diskuteras att om priset inte kan pressas så mycket som Schibsted vill, så kommer det fattas ett beslut om att låta papperstidningen gå i graven, säger en uppgiftslämnare till Dagens Media.

Att de långa och kostsamma tryckeriavtalen löper ut öppnar också upp för möjligheten att ändra utgivningen av tidningen, och gå från sju- till sexdagarsutgivning.

Det är något som SvD:s chefredaktör Fredric Karén tidigare har öppnat för.

– Jag håller fast vid att papperstidningen har ett berättigande även i framtiden, men jag kan inte säga i vilken form – om det blir sju dagar i veckan eller tre, eller om det bara blir utgivning i Stockholm eller i hela landet, sade han till Dagens Media för ett år sedan.

Att minska utgivningen och skrota måndagstidningen ser medieanalytikern Olle Lidbom som ett troligare scenario än en nedläggning av papperstidningen under 2015.

Papperstidningen står fortfarande för majoriteten av SvD:s intäkter och den digitala affären behöver stärkas innan papperstidningen försvinner, menar han. Tidningen behövs för att driva besökare och annonsörer till webben.

– Måndagsutgåvan är ett gissel för alla dagstidningar, då annonsingången är skral. Dagens Industri har redan testat att ta bort måndagsexemplaret på sommaren, säger Olle Lidbom, som inte skulle bli förvånad om SvD går ner till sexdagarsutgivning under 2015.

Svenska Dagbladets vd Gunilla Asker vill inte bekräfta när tryckeriavtalet med V-TAB ska omförhandlas, med hänvisning till sekretess, och inte heller kommentera vad en omförhandling innebär för utgivningen.

– Generellt gäller att det inte är tryckeriavtal som styr vårt produktutbud utan alltid marknaden, alltså efterfrågan från läsare och annonsörer, säger hon.

Under 2013 omsatte Svenska Dagbladet 1 miljard kronor, men gjorde trots upprepade sparpaket och ett presstöd på över 50 miljoner, en knapp vinst på 1 miljon kronor.

2014 har gått bättre – de tre första kvartalen 2014 redovisades en vinst på 18 miljoner kronor – och enligt Gunilla Asker ökar både det digitala läsandet och intäkterna.

Räckvidden för tidningen fortsätter dock ner – 12 procent i senaste Orvestomätningen – och under året har flera tongivande medarbetare på redaktionen lämnat tidningen. Största skrällen var när den erfarna försvarsreportern Mikael Holmströ­m gick till DN, men han är inte ensam om att söka sig vidare.

– Många mediehus gasar och bromsar samtidigt just nu, inklusive SvD. Det får till följd att vi har en mer rörlig arbetsmarknad för journalister, mer rörlig än vad vi sett på några år, säger Gunilla Asker.

Medarbetare som Dagens Media har varit i kontakt med tror dock att bristande framtidstro är en viktig orsak till att många valt att byta jobb.

Olle Lidbom har svårt att se att Svenska Dagbladet finns kvar om fem år.

– Vi närmar oss en punkt där SvD inte längre kan sägas vara en bred tidning. Räckvidden sjunker för snabbt, säger han.

– Se också på vem som ger ut tidningen. Schibsted är ett medie­företag som flyttat sitt fokus från tidningsutgivning till att vara en digital tjänsteleverantör med bland annat Blocket och Bytbil.

På kort sikt tror han dock på fler kostnadsbesparingar, till exempel genom att mer av den redaktionella produktionen läggs ut på externa bolag.

– Ett annat alternativ är att Schibsted renodlar sin portfölj och särnoterar sina framgångsrika, globala Finn- och Blocket-kloner i ett separat bolag och behåller tidningarna i Schibsted. Det skulle Schibsteds investerare gilla och kortsiktigt vore det bra för Svenska Dagbladet att ha en ägare som bara är publicist, säger Olle Lidbom.

SvD:s vd Gunilla Asker tror att SvD kommer att finnas kvar länge än, både på papper och på webb.

– Ja, vad jag kan bedöma just nu är Svenska Dagbladet kvar i alla kanaler både på två och fem års sikt, säger hon.

Hur ser du på att minska utgivningstakten av papperstidningen?

– Under de senaste åren har SvD:s ledning diskuterat en rad olika scenarier. Det vi klart ser är att papperstidningen har en mycket viktig roll att fylla i vår flerkanalsstrategi. Detta innebär i klartext att papperstidningen bygger de digitala kanalerna, säger hon, och fortsätter:

– Hur det kommer att se ut framöver beror på i vilken takt läsare och annonsörer rör sig mellan papper och digitalt och på vilket sätt. Det är till syvende och sist våra olika kundgrupper som avgör om när och hur vi skulle ändra vårt produktutbud.

Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetSchibsted

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev