Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

SvD: ”Har inte haft eget mobilsälj tidigare”

Publicerad: 28 Augusti 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:13

På ett år har Svenska Dagbladets mobilsajt passerat konkurrenten DN. Men någon större affär är det inte – vare sig för DN eller SvD.


Ämnen i artikeln:

Svenska DagbladetDagens Nyheter

För ett år sedan hade DN:s mobilsajt drygt 100 000 unika besökare vecka 30-32. Då låg konkurrenten SvD efter med runt 80 000 besökare.

I dag är rollerna ombytta. Under samma period i år hade DN Mobil runt 195 000 unika besökare i veckan, vilket kan jämföras med SvD:s mobilsajt, som landar på mellan 280 000 och 310 000 besökare.

– Självklart är vi glada. Bland annat beror det på att vi lanserade vår app för Näringsliv i våras. Den trafiken adderas till vår mobilsajt, vilket förklarar en del av ökningen, säger Fredric Karén, chef för svd.se.

Trafiken har varit stabil under hela sommaren.

– Det mest intressanta är att mobiltrafiken inte minskade under sommaren. Jämfört med vår vanliga sajt är det en dramatisk skillnad.

Anna Åberg, chef för dn.se, tar statistiken med ro.

– De har fler unika läsare än vi, men färre sidvisningar. Det är samma mönster som vi ser på nätet och det beror helt och hållet på trafiken de får från Aftonbladet, säger hon, och fortsätter:

– Det är klart att man alltid vill nå fler läsare, men i det här fallet stirrar jag mig inte blind på antalet unika besökare. Våra besökare har gjort ett aktivt val och har inte blivit ditslussade från en annan sajt. Det tycker jag är viktigare.

Trafikökningen till trots är mobilen fortfarande en liten affär. Bland de svenska dagstidningarna är det i princip bara Aftonbladet som gör en rejäl vinst i mobilen.

Fredric Karén är självkritisk.

– Tidigare har vi inte haft något eget mobilsälj, utan det är våra webbsäljare som eventuellt sålt någon annons om kunden ställt frågan.

Att säljarna måste bli bättre på att förklara fördelarna med mobilen – och att det är viktigt att flytta fokus från enbart räckvidden – är något han håller med om.

– Situationen liknar den för tio år sedan då papperstidningens säljare skulle börja sälja på webben. Det saknades helt enkelt kunskap. I dag har ju dagstidningarna byggt upp dedikerade säljorganisationer för digitalt.

Även på mediebyråerna är kunskapen låg, enligt Fredric Karén.

– Fördelarna med nätet har blivit tydliga under de senaste åren. Det är klart att de digitala pengarna även kommer skvätta över på mobilen, även om det tar tid.

Hur lång tid tar det?

– Det beror lite på konjunkturen, men vi har inte märkt av någon avmattning i år. Om jag får gissa skulle jag säga att vi om två år kommer tjäna en hel del pengar i mobilen.

För att snabba på processen har SvD anställt en säljare som enbart fokuserar på mobilen.

– Vi gör presentationer på byråerna nu och har redan märkt av en ökad efterfrågan. Än så länge rör det sig som sagt inte om några stora pengar, men vi har en stark tro på 2013.

Anna Åberg å sin sida säger sig vara nöjd med Bink, som sköter allt digitalt sälj åt Bonniers titlar. Hon menar att det viktigaste är att producera bra innehåll.

– Grunden till en bra affär är att ha innehåll och form som tilltalar läsarna, det har det alltid varit. Sedan är det klart att vi hela tiden måste utvecklas, det gäller självklart också på sälj­sidan.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.