Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Svartvitt ger retrokänsla åt reklamen

Publicerad: 5 December 2012, 07:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:02

Det råder en svartvit trend i Reklamsverige. Ving, Birka Cruises och Netonnet sänder alla reklamfilmer med svartvitt manér.


Ämnen i artikeln:

Scholz FriendsBirka CruisesVingGarbergsNetonnetForsman Bodenfors

Ving sände sin första svartvita reklamfilm redan förra vintern och i augusti i år var det dags igen, i en film signerad Forsman & Bodenfors. Just nu rullar dessutom reklamfilmer för Birka Cruises och Netonnet, som båda har ett svartvitt manér.

Ett ganska ovanligt grepp inom svensk reklamfilm.

Kryssningsbolaget Birka Cruise­s har tillsammans med reklambyrån Scholz & Friends valt att visa resans utveckling genom olika tidsepoker, och inleder sin reklamfilm i svartvitt för att senare övergå i färg.

– Det handlar om att skildra en utveckling inom reseindustrin, så det faller sig ganska naturligt att gammalt material blir svartvitt, säger Arvid Svanvik, cd på Scholz & Friends.

I Netonnets fall är den svartvita reklamfilmen lite mer oväntad. Filmen utspelar sig på hemelektronikkedjans lager och i fokus står en kärlekshistoria.

– Tanken med filmen var att göra en julsaga och vi ville förstärka den känslan och få filmen att kännas klassisk. Så här i juletid ville vi också hitta ett uttryck som förhoppningsvis utmärker sig bland all julreklam, säger Hampus Mattsson, copywriter på Netonnets reklambyrå Garbergs.

Arbetsgruppen tittade på olika typer av svartvit film för att få inspiration.

– Vi kände att det var ett uttryck som skulle passa för att kommunicera idén. Men det var inte planerat, utan vi gör det som passar bäst för varje film.

Att lyfta fram en historisk känsla genom att använda sig av svartvitt är vanligt inom spelfilmer, med exempel som Schindler’s list och The artist.

Men att svartvita reklam­filmer dyker upp nu tror Arvid Svanvik dessutom beror på en renässans för det svartvita fotot:

– Svartvitt var vardagsmat för några år sedan när alla dagstidningar var svartvita. Nu har alla tillgång till en digitalkamera och färgfoto, men samtidigt tycker jag att att det svartvita fotot blivit konst igen.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.