Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

"Svårt att mäta resultat"

Publicerad: 8 December 2010, 07:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:27

Det finns gott om metoder för annonsörer att mäta sina aktiviteter i sociala medier. Problemet är hur resultatet ska översättas i pengar – och om det över huvud taget är relevant att sätta ett finansiellt värde.


– Hur värderar man engagemang, säger Sigrid Barnekow, pr-chef på Procter & Gamble.

Det vanligaste sättet att följa upp ett företags närvaro i sociala medier är att bevaka uppmärksamheten i bloggar, kommentarsfält och forum. Det finns många verktyg och flera externa aktörer som gärna ställer upp på att mäta vad som sägs, var det sägs och vem som säger det.

Det finns även redskap för tracking av hur mycket trafik en enskild kampanj drar, och vilken aktivitet den leder till bland mottagarna – exempelvis i form av köp. Med Google Insights kan annonsören dessutom se hur kundernas sökbeteende påverkas.

Volkswagen bjöd på ett halvårs abonnemang hos Spotify till dem som köpte en bil genom Bil-musikbikten, och kan på så sätt följa upp vad den kampanjen var värd.

Men det som ofta nämns som den största styrkan med sociala medier – kundernas frivilliga engagemang i varumärket – är svårt att översätta i pengar.

Hur mycket är ett fan på Facebook-sidan värt och vad spelar det för roll hur många som deltar i en tävling? Det är ett huvudbry för många marknadsförare just nu.

– Att kunna ha en dialog med konsumenter på Facebook är en otroligt värdefull möjlighet att både få information och ge tillbaka, men det är svårt att veta hur man ska jämföra det med mätresultat i sociala medier, säger Sigrid Barnekow, pr-chef på Procter & Gamble.

Frågan är om engagemanget över huvud taget bör översättas till ett ekonomiskt annonsvärde.

Désirée Maurd, pr-konsult på Prime, tycker att det krävs en attitydförändring hos annonsörerna.

– Det handlar om en inställning, att kunna värdesätta engagemang och dialog utan att sätta pengar på det, säger hon.

Men för många marknadschefer är det nödvändigt att kunna sätta investeringen i sociala medier i relation till marknadsaktiviteter i andra medier.

– Man måste komma ihåg att många marknadschefer är tvungna att vikta var man ska lägga pengarna. De vet att annonsvärde inte är ett perfekt sätt att mäta, men måste ha något som är jämförbart med andra aktiviteter, säger Jerry Silfwer, pr-konsul på Whispr Group.

Han varnar dock för den till synes enkla lösningen att sätta ett annonsvärde på antalet positiva omnämnanden. Istället förespråkar han mätmetoderna för crm, customer relationship management.

– Inom crm finns värderingsmetoder som är översättningsbara i sociala medier och som gör det möjligt att sätta ett värde på att ha ett community av personer som gillar och rekommenderar varumärket, säger Jerry Silfwer.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.