Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

"Svårt att mäta rättvist"

Publicerad: 24 november 2011, 09:03
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:49

Att dela risken med annonsörerna kan framstå som ett attraktivt alternativ när det blir kärvare tider. Men modellen med dynamisk annonsförsäljning har inte undgått kritik. – Det verkar lite desperat och det andas lite dåligt självförtroende, säger en person med lång erfarenhet i mediebyråbranschen.


Modellen med dynamisk annonsförsäljning väcker en rad frågor. Medierna tar på sig ett väldigt stort ansvar, kanske för stort, menar fler bedömare. Om kampanjen inte lyckas nå målen kan kunden till exempel få betala 40 procent av det verkliga priset. Men överträffas målen händer ingenting.

– Man säger att man delar risken men tidningen tar ju faktiskt all risk. Reklam handlar ju inte bara om försäljning utan om till exempel varumärkesbyggande, det tar man inte hänsyn till, bara priset. Dessutom kan ju inte mediet ta ansvar för om en annons är dålig eller om det är en dålig produkt som ska säljas, säger en person med en lång bakgrund på mediebyrå.

En printchef på en stor mediebyrå som Dagens Media talat mer ser andra problem:

– Det krävs väldigt mycket jobb för att tracka kampanjer och se vad som leder till vad. Det behövs även väldigt mycket information från kunden för att man ska kunna mäta effekten på ett riktigt sätt och det är inte alla kunder som är villiga att vara så transparenta med medierna.

Carats princhef Frida Åberg säger att tidigare försök har varit mindre lyckade – framför allt för medierna.

– För några år sedan var det flera som provade att göra cost-per-order-deals eller andra typer av "betala för effekt-lösningar", men det var svårt att mäta rättvist, och vissa kunder fick annonserna till en så låg kostnad så att det blev för dyrt för tidningarna.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.