Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Superviktigt för mig att vara ärlig mot läsarna”

Publicerad: 1 September 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:53


Joanna Fingal, 27 år, STOCKHOLM, CHEF­REDAKTÖR, NOUW.COM.

Får du många erbjudanden om samarbeten/annonsering från företag?

– Som bloggare i dagens samhälle kommer det ofta och många samarbetsförslag från företag som vill promota produkter. Däremot är det inget jag själv tar beslut om, då jag är anställd på Modern Women Media där vi har en aktiv säljavdelning som tar hand om alla kampanjer och upplägg.

Vad tackar du ja och nej till?

– För mig är det viktigt att göra samarbeten som jag kan stå för gentemot mina läsare. Jag skulle till exempel aldrig skriva om något som inte är av intresse, då det är superviktigt för mig att vara ärlig mot mina läsare. För mig är innehåll viktigare än summan pengar.

Vad får du vanligtvis för typ av ersättning?

– Det är väldigt olika beroende på kampanjens storlek.

Hur annonsmärker du? Är det viktigt för dig att dina läsare förstår vad du fått betalt för?

– Det är självklart jätteviktigt att annonsmärka samarbeten, och det är främst säljavdelningen som styr över hur formen ska se ut då de gör affären. Sedan är det självklart lika viktigt för mig gentemot mina läsare att de förstår vad som är kommersiella inlägg kontra vad som är privat.

Får du många saker skickade till dig, spontant, utan krav på motprestation?

– Som redaktör på en redaktion som dagligen skriver om mode, skönhet och livsstil är det nödvändigt att vara insatt. Vi ska till exempel känna till vilka parfymer som är nya för säsongen, så att vi kan recensera dem i en artikel till webb-magasinet för våra läsare. Så där skickas produkttester och sådant automatiskt, det ingår i jobbet som redaktör. Men givetvis händer det också att företag skickar ut saker utan förvarning.

Enligt ”Identifying the Nordic Blog Scene – the Results of a 2015 Blog Survey” av Porter Novelli Nordic, mars 2015.

niclas.rislund@dagensmedia.se

Vanliga typer av bloggsamarbeten

Att skicka produkter till bloggare utan krav på motprestation.

Innehållssmarbeten och sponsrade berättelser.

Test av produkter.

Tävlingar.

Rabattkuponger till läsare.

Att bjuda bloggare till presskonferenser eller produktlanseringar.

Designsamarbeten.

Niclas Rislund

niclas@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.