Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Studie: Lojalitet viktigaste måttet

Publicerad: 28 April 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:03

En ny studie visar vilka varumärkesmått som du som marknadschef verkligen ska fokusera på – och vilka du kan rata.– Att ditt varumärke måste sticka ut och vara unikt är en myt, säger Johan Anselmsson, docent i marknadsföring vid Lunds universitet.


Varumärkesmätningar är en grundförutsättning för många marknadschefers arbete, och ligger ofta till grund för strategiska beslut i företagen. De kallas ibland för ”mjuka nyckeltal”.

Men mäts rätt saker?

Den frågan tror sig forskare vid Ekonomihögskolan vid Lunds universitet ha hittat ett svar på.

– Alla pratar om vikten av att vara unik och sticka ut med sitt varumärke. Men vi ser att det inte finns något samband mellan det måttet och förmågan att ta marknadsandelar, behålla sina kunder eller att växa på sikt, säger Johan Anselmsson, huvudförfattare till studien, som nyligen publicerades i Journal of retail and consumer services.

Den bygger på data om 30 varumärken från undersökningsföretaget GFK åren 2007–2010, som löpande bevakar konsumtionen hos 3 500 svenska hushåll, parat med de tio mest populära mjuka nyckeltalen. Detta har sedan ställts mot varumärkenas försäljningsutveckling under samma period.

Mått som upplevd kvalitet, kundnöjdhet och unicitet ges ofta för stor vikt hos företag, enligt studien. Istället är det lojaliteten mot varumärket som ger den bästa möjligheten att förutsäga framtida försäljning.

– Kundnöjdhet är ett okej mått, men lojaliteten mot varumärket är outstanding för att predicera utvecklingen i ett företag, säger Johan Anselmsson.

För det bolag som har en utpräglat offensiv strategi ger frågan ”Om detta varumärke introducerade en ny produkt eller produktvariant, hur sannolikt är det att du skulle prova denna?” det allra viktigaste mjuka nyckeltalet.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.