fredag27 januari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Striden om svenska luftrummet hårdnar

Publicerad: 14 februari 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:32

Inrikesflyget lider av en överetablerad marknad. Norwegian och Malmö Aviation ökar nu trycket för att vinna slaget om resenärerna. "Sverige är ett av våra satsningsområden", säger Åsa Larsson på Norwegian.


NP

News Pilot


2011 var ett bra år för flyget i Sverige och trafiken i svenskt luftrum ökade med 8 procent under 2011.

– Svensk ekonomi är stark, näringslivet går på högvarv vilket innebär många affärsresor, vi reser mycket inom och utom landet och vi ser ett ökat utländskt intresse för svenska destinationer, säger Lars Ahlm, omvärldsanalytiker på Luftfartsverket.

Även nästa år ser hyggligt ut för branschen i stort, och utrikesflyget spås öka med 0,1 procent. Värre blir det för inrikesflyget, som minskar 0,6 procent, enligt Luftfartsverkets prognos. Störst konkurrens är det mellan storstäderna Stockholm, Malmö och Göteborg, där marknaden, enligt LFV, är överhettad.

Malmö Aviation är den näst största annonsören inom inrikesflyget, enligt Sifo reklammätningar. Förra året ökade de medieköpen med 12 procent – och nyligen rullade man ut en av sina största integrerade kampanjer någonsin. ”Byt på Bromma” är budskapet och syftet är att lyfta fram Bromma som Stockholms ”Terminal 1”.

– Vår positionering är också fortsatt fokuserad på frekvens, punktlighet och vårt servicekoncept med mat, tidning och varm handduk till alla. Allt detta i kombination med ett attraktivt pris, säger Henrik Löfberg, marknadschef på Malmö Aviation.

Malmö Aviation jobbar med Valentin & Byhr och Bright Media. I år skruvar man upp köpen ytterligare.

– Vi kommer öka våra medieköp en del genom att omfördela resurser från annat håll. Vi ser potential och tillväxtmöjligheter som vi ska nå genom ännu vassare marknadskommunikation, säger Henrik Löfberg.

Norwegian lägger enligt Sifos reklammätningar mest pengar på att kommunicera sina inrikesresor, 53 miljoner kronor brutto i fjol. Visserligen var det en minskning på 6 procent, men i år ökar investeringarna, enligt pressansvariga Åsa Larsson. Samtidigt har bolaget nyligen meddelat att man ska köpa in 222 nya flygplan.

– Vi har en ökad produktion i Sverige i år jämfört med tidigare år. Det gör att även reklaminvesteringarna följer den produktionsökningen, säger hon.

Norwegian försöker både vara en lågpris- och premie­aktör, samtidigt.

– Vi vill upplevas som ett modernt flygbolag där du kan ha samma förväntningar på upplevelse och kvalitet som de traditionella bolagen, men till ett lägre pris. Vi vill slå hål på myten att man antingen är det ena eller det andra, säger Åsa Larsson.

Dagens Media har sökt företrädare för Skyways.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev