Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Stort ras för interna event

Publicerad: 28 April 2010, 07:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:52

Företag satsar mindre på sin personal i dåliga tider. Var tredje krona försvann från interna event förra året.


Totalt tappade eventbranschen 1,5 miljarder kronor i omsättning under krisåret 2009, till 4,6 miljarder kronor. Företagens interna event stod för två tredjedelar av tappet, med en minskning från 3 miljarder kronor 2008 till 2,1 miljarder i fjol.

Det visar siffror från IRM, institutet för reklam- och mediestatistik.

Tobias Hedström, chefsanalytiker på IRM: 

– För företag som tvingats säga upp personal är det svårt att motivera stora satsningar på den personal som är kvar.

Men det var inte mängden event som minskade. Enligt Janne Björge, vd på Meetmasters, genomfördes nästan lika många event som 2008, men de genomfördes i mindre skala.

– De allra enklaste eventen ströks, men i övrigt genomfördes de flesta. I dåliga tider är det ännu viktigare att samla personalen och bygga företagskulturen, säger Janne Björge.

Däremot reducerades budgeten på eventen kraftigt, och de höll än allvarligare ton än tidigare år. Det var viktigt att inte verka extravagant.

I april 2010 är dock lågkonjunkturen glömd. Janne Björge räknar med att dubbla byråns omsättning i år, och tror att de flesta räknar med liknande uppgång.

– När man stryper alla onödiga aktiviteter försvinner en del av smörjmedlet och glädjen i organisationen. Nu finns ett stort behov av att satsa igen.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.