Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Stort digitalt sug

Publicerad: 10 November 2010, 05:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:32

Medarbetarnas yrkeskunskap är deras största kunkurrensmedel. Men byråerna har svårt att hitta digital och senior kompetens. Det visar Dagens Medias stora enkät.


Ämnen i artikeln:

DDB StockholmEhrenstråhleDiplomatBurson-Marsteller

24 reklam-, webb-, och pr-byråer har svarat på Dagens Medias enkät om deras rekryterings­behov. Störst brist är det på duktig arbetskraft inom det digitala området, där annonsörerna enligt IRM ökar sina investeringar mest. Byråerna har ett skriande behov av allt från digitala planners och sociala medier-experter till digitala produktionsledare.

Samtliga reklambyråer som svarade på enkäten söker digitala experter. Ehrenstråhle och DDB håller just nu på att rekrytera. På Ehrenstråhle ska ytterligare 4–6 personer anställas – majoriteten ska ha digital kompetens.

– Det är ganska svårt att hitta folk med digital erfarenhet, men samtidigt har de som sökt sig till oss varit alerta och av bra kvalitet. Det riktigt svåra är att hitta en bra projektledare. De med erfarenhet fastnar ofta som del­ägare någonstans, säger Martin Kubu, vd på Ehrenstråhle.

Enligt Michael Bugaj, social media director och pressansvarig på DDB, efterfrågar marknaden både bred och nischad webbkompetens. DDB har under året anställt fyra webbproducenter och har två personer dedikerade till webbstrategi. Ytterligare fem personer började på byrån i förra veckan.

– Alla har någon form av webbkompetens, så nu har vi en bra grund att stå på.

Även pr-byråerna har behov av digital kompetens samt experter inom sociala medier. Men än fler pr-byråer uppger att de har behov av seniora konsulter, till exempel inom public affairs. Något som inte är lätt att hitta.

En byråledare, som vill vara anonym, säger att de är på jakt efter ”personer som jobbat som politiskt anställda i regeringskansliet”. Något som försvåras av det uteblivna maktskiftet.

– Men det finns möjligheter i de fall där ministrar har bytts ut och deras medarbetare inte snabbt fått nya jobb, säger byråchefen.

Anna-Karin Hedlund, vd för pr-byrån Diplomat:

– Även om det inte blir ett maktskifte så blir det en viss rörelse på människor inom den politiska sfären efter ett val.

Diplomat PR söker nu kompetens inom public affairs, finansiell kommunikation och läkemedels-pr. Hedlund uppger att kampen om spetskompetens är ”relativt hård”.

– Det handlar framför allt om att söka i ens personliga nätverk. Det finns nästan inte något annat sätt att hitta senior kompetens.

Petra von Rohr, vd för Burson–Marsteller, framhåller vikten av att identifiera och träffa intressanta kandidater även om man inte har ett akut rekryteringsbehov.

– Det kan gå snabbt i vår bransch, till exempel om vi får in ett stort uppdrag. Därför träffar vi löpande intressanta personer.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev