Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Storstadpressens historiska vändning

Publicerad: 24 November 2010, 07:34
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:30

Storstadspressens kris är över – för den här gången. SvD, Sydsvenskan, DN, Skånska Dagbladet och G-P vänder en samlad rörelseförlust på 365 miljoner kronor till en vinst på över 250 miljoner kronor. Dagens Media har alla siffrorna.


Dagens Media har undersökt de fem storstadstidningarna Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Göteborgs-Posten, Sydsvenska Dagbladet och Skånska Dagbladet.

Efter krisåret 2009 – som innebar kraftiga förluster för samtliga – gör de en sammantagen resultatförbättring på över 615 miljoner kronor.

Bonniertidningarna Dagens Nyheter och Sydsvenska Dagbladet vänder båda till rejäla vinster i år.

• Sydsvenskan-koncernen räknar med ett rörelseresultat på 55 miljoner kronor. Samma siffra 2009 var minus 82 miljoner.

• Dagens Nyheter räknar med ett rörelseresultat på 125 miljoner kronor. En förbättring med 229 miljoner kronor.

– Det är ett enormt resultatlyft, säger Gunilla Herlitz, chefredaktör och vd för Dagens Nyheter.

Drygt 100 personer har fått lämna tidningen, som nu består av knappt 400 anställda.

Enligt Gunilla Herlitz kan hälften av det förbättrade resultatet förklaras av kapade kostnader.

– Av de ökade intäkterna kommer ungefär en fjärdedel från tidningsförsäljning, vilket är glädjande, säger hon.

I den senast tillgängliga TS-mätningen, för helåret 2009, var i snitt 183?200 exemplar av totalupplagan på 316?200 tidningar fullt betalda, knappt 58 procent.

Har ni fått fler prenumeranter, eller betalar de mer?

– Det är snarare att rabatterna har minskat och att prishöjningar har slagit igenom.

Under 2011 räknar Gunilla Herlitz med att tidningens försäljning och resultat fortsätter att öka. Fortsatt fokus på kostnadskontroll är att vänta – men även produktutveckling.

Sydsvenskans vd Johan Ståhl är påtagligt nöjd med bolagets vändning.

Men stora strukturella problem återstår.

– Anpassa sig till en nedgång kan alla göra, även om branschen haft svårt att göra det tidigare. De största utmaningarna fram över är en långsamt fallande pappersupplaga och att vi inte tidigare har hittat en vettig digital affärsmodell.

I mars ska koncernens styrelse klubba igenom en helt ny strategi för produkter och affärsmodeller på nätet.

– Nyckeln ligger i att inte leta efter en sak som ska ersätta vikande intäkter från pappret, utan att skapa en rad nya affärsmodeller, säger Johan Ståhl.

Skånska Dagbladet har genomgått ett stålbad utan like. En av tre tjänster har försvunnit i koncernen, som gjorde en förlust på 72 miljoner kronor 2009. Rörelseresultatet var minus 112 miljoner kronor.

I år räknar vd:n Thomas Grahl med en marginell förlust.

– Vi har sett en kraftig vändning. Men för oss är jämförelsen med förra året haltande, säger han.

Dels har ett långt samarbetsavtal med Sydsvenskan tagit slut, vilket ska innebära att bolaget kontrollerar sin annonsförsäljning i högre grad. Dels belastade kostnader för personalnedskärningarna fjolårets reslutat.

Nu har kostnaderna ”minskat radikalt”.

– Att ställa om ett företag som befunnit sig i Skånskans situation tar ett par år. Men vi är på god väg, säger Thomas Grahl.

Både Skånska Dagbladet och Svenska Dagbladet kommer dock successivt att förlora intäkter då det så kallade storstadsstödet sänks.

Svenska Dagbladet och Göteborgs-Posten kan inte uppge hur deras resultat landar i år, då deras ägare Schibsted respektive Stampen inte tillåter det.

Siffrorna i den sammantagna beräkningen är därför baserade på deras resultat hittills i år.

• Svenska Dagbladet gjorde ett rörelseresultat på 64 miljoner kronor, före avskrivningar, de tre första kvartalen i år.

• Göteborgs-Postens halvårs resultat landar på 14 miljoner kronor.

– Men det är under andra halvåret som lejonparten av vårt resultat byggs upp. Vi kommer att göra en riktigt rejäl resultatförbättring, säger Ricard Robbstål, vd för Göteborgs-Posten.

Bolaget har gått emot strömmen genom att inte varsla ”en enda person”, enligt Ricard Robbstål. Däremot har personer erbjudits att sluta mot viss ersättning, vilket berört ett tiotal medarbetare.

 

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.