Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Storbyråernas ras: 1,8 miljarder

Mer än 1,8 miljarder försvann för Sveriges tolv största mediebyråer förra året. Men flera byråer vittnar om en mycket stark återhämtning i år – Vi går mot bästa året någonsin, säger Bizkits vd Johan Eidmann.

Henrik Widell


Publicerad: 18 Augusti 2010, 09:05
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:42

Ämnen i artikeln:

MediacomMECMindshareBizkitCaratInitiative UniversalScreamJohan EidmannIUMStarcomVizeumMaxusBright Media AgencyDaniel CollinOmnicom

Mediebyråernas omsättning föll generellt med 17 procent under 2009, medan marknaden i sin helhet, enligt IRM, bara minskade med 13 procent. Med ett omsättningstapp på 132 miljoner kronor var Bizkit en av de byråer som krympte mest i förhållande till sin storlek.

– Vi behöll alla våra kunder men de drog ner kraftigt. Nu har det vänt och det ser bättre ut än till och med för 2008, säger Johan Eidmann.

Byrån har tagit in 20 nya kunder i år och omsättningen för 2010 beräknas öka med 40 procent och rörelseresultatet med 400 procent. 

Mediacom föll, med ett omsättningstapp på 124 miljoner kronor, under miljardstrecket och landade på 956 miljoner kronor. Byrån lyckades ändå förbättra rörelseresultatet.

– Vi anpassade vår kostnadskostym, bland annat genom att flytta till billigare lokaler. Totalt tappade vi mindre än branschen och det är vi nöjda med, säger Mediacoms vd Linus Hjoberg.

I slutet av 2009 la Mediacom beslag på Starcoms största kund, Tele2, ett samarbete som nu är i full gång.

– Samtidigt har befintliga kunder ökat sina investeringar så 2010 har varit ett fantastiskt år så här långt, säger Linus Hjoberg.

Starcom har utöver Tele2 också tappat storkunderna Posten och Vattenfall. Byråns omsättning minskade med 200 miljoner kronor under 2009 till totalt 1,6 miljarder. Med det fakturerar de ändå mest av de svenska mediebyråerna. 

– Vi minskade mindre än marknaden i volym och tar marknadsandelar, säger Johan Sjökvist, vd för Starcom Sweden. 

Starcom har också strukturerat om på den svenska marknaden och investerat i sin nordiska organisation. Det sänkte resultatet som redan 2008 balanserade på strecket. Resultatet är inte känt eftersom bokslutet fortfarande inte är offentligt.

– Med de investeringar vi har gjort är vi rustade för framtiden. 2010 har börjat bra för oss.

Mediaedge tappade tillsammans med Omnicom mest i omsättning, 300 miljoner kronor. Vd Daniel Collin tror att byrån ligger kvar på de nivåerna också under 2010. 

– Vi har haft som strategi att bredda vårt erbjudande inom strategi och konsultverksamhet, områden som inte ger avtryck i medieomsättningen. För min del är resultaten mer intressanta än omsättningen.

Scream gick mot strömmen och ökade omsättningen från 594 miljoner kronor till 616 miljoner.

– Vi hade ett starkt nykundsår och fick bland annat in Postkodlotteriet, Bauhaus och Swedbank, säger vd Daniel Berg.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.