Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Storannonsörerna: ”Vi når rätt läsare”

Publicerad: 11 september 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:11

Krympande räckvidder har fått de största tidskriftsannonsörerna att se över sina investeringar. Samtidigt ses inte räckvidden som det viktigaste skälet till att annonsera i tidskrifter.


KD

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


De senaste Orvestomätningarna har visat på stora räckviddsnedgångar för många av titlarna på den svenska tidskriftsmarknaden.

Nedgången får konsekvenser för de annonsörer som traditionellt går tungt i populär- och fackpress.

Flera av de största annonsörerna ser över sina investeringar, och väljer andra kanaler på bekostnad av tidskrifter.

– Vi vill finnas där konsumenterna finns, säger Stefan Schwalbe, marknadsansvarig för mjölk, fil- och yoghurtprodukter på Arla Foods, som har minskat sina annonsköp i tidskrifter med drygt 20 procent hittills i år.

Andra annonsörer som krympt sina bruttoinvesteringar rejält, enligt Sifo reklammätningar, är Procter & Gamble och Ikea. Även Audi, som under våren har ökat sin närvaro i tidskrifter på grund av flera stora lanseringar, över­väger att minska sin närvaro.

– Vi utvärderar våra investeringar hela tiden, och med tanke på att läsandet sjunker har jag svårt att tro att vi kommer öka, snarare tvärtom, säger marknadschefen Irene Bernald. Samtidigt bedöms inte räckvidden vara den viktigaste anledningen till att välja tidskrifter som annonskanal.

Den stora styrkan är möjligheten att nå rätt målgrupp, även när den är väldigt nischad och specialintresserad.

– Så länge vi når rätt läsare, är inte det viktigaste att det är många, säger Annika Stenlund, marknadschef på Volkswagen, och fortsätter:

– Samtidigt finns det en gräns för hur smalt det kan vara och fortfarande vara en lönsam investering.

Audis Irene Bernald lyfter också fram den exklusiva annonsmiljön som tidskrifter erbjuder.

– Eftersom vi är ett premiumvarumärke är det oerhört viktigt för oss i vilken miljö våra produkter syns. Tidskrifter erbjuder hög kvalitet som visar kvaliteten i produkterna, säger Irene Bernald.

Största annonsörerna om sitt medieval.

1. Vilken funktion fyller tidskriften i er mediemix?

2. Hur har ni förändrat er annonsering i tidskrifter?

3. Vad skulle kunna få dig att köpa mer utrymme i tidskrifter?

Sten Schwalbe, marknadsansvarig för mjölk, youghurt, fil, Arla Foods

1. "Tidskrifter är ofta ett av de bästa medierna när vi vill nå en specifik och nischad målgrupp. Vi använder till exempel tidskrifter i stor utsträckning för att nå de hälsoinriktade personer mellan 25 och 45 år som vi tror är mest intresserade av vår nya produktserie ”Arla Wellness”, som vi just har lanserat."

2. "Tidskrifter är fortsatt intressant, särskilt för mer avgränsade målgrupper. När vi vill nå ut till breda målgrupper, till exempel för mjölk, finns dock andra, mer kostnadseffektiva medieval."

3. "Om tidskrifter kan visa sig bli ett mer kostnadseffektivt sätt att nå målgruppen."

Annika Stenlund, marknadschef, Volkswagen

1. "Vi ser tidskrifter som en möjlighet att nå specifika målgrupper, med specifika intresseområden. I en dagstidning når man allt och alla, men i en tidskrift kan man vända sig till nischade grupper."

2. "Vi minskar inte i tidskrifter. Det kommer ständigt nya titlar, vilket är bra för oss som har ett brett produktprogram. Samtidigt finns det en gräns för hur smalt det kan vara och fortfarande vara en lönsam investering."

3. "Mätbarhet är oerhört väsentligt. Webben har en fördel i att det är lätt att mäta resultatet. Tidskriftssäljarna kan bli bättre på att berätta vad man får som annonsör."

Irene Bernald, varumärkeschef, Audi

1. "Vi är ett premiumvarumärke och ställer därför höga krav på miljön där våra annonser syns, vilket gör tidskrifter och magasin till ett bra medieval för Audi. Kvaliteten i produkten måste framgå. Tidskrifter är även ett medie­slag där läsarna tar sig tid att njuta, och ta in innehållet."

2. "Det är inte en ändring i mediemixen. Vi har en kontinuerlig plan som vi inte har ändrat. Men under våren har vi haft flera stora lanseringar, vilket har medfört att vi har annonserat mer."

3. "Vi går redan tungt i tidskrifter och jag tycker att vi ligger på en bra nivå. Självklart utvärderar vi våra investeringar hela tiden, och med tanke på att tidskriftsläsandet minskar har jag svårt att tro att vi kommer öka."

Sveriges 20 största tidskriftsannonsörer hittills 2012 (förändring i procent från 2011 inom parentes)

Unilever 32 miljoner kronor (15)

L’Oréal 24 miljoner kronor (-2)

Beiersdorf 14 miljoner kronor (5)

Arla Foods 12 miljoner kronor (-22)

Datura Trading 12 miljoner kronor (2)

Procter & Gamble 9 miljoner kronor (-28)

Kellfri 9 miljoner kronor (53)

Volkswagen 8 miljoner kronor (7)

Bornicon & Salming 8 miljoner kronor (109)

Willab Garden 8 miljoner kronor (73)

Audi 7miljoner kronor (35)

Tele2 7 miljoner kronor 0

SCA 7 miljoner kronor (19)

Ikea 7 miljoner kronor (-41)

Beijer 7 miljoner kronor (–)

Vinunic 7 miljoner kronor (7)

Skånska Byggvaror 7 miljoner kronor (-8)

Dataföreningen i Sv 7 miljoner kronor (9)

Greenmedicine 7 miljoner kronor (-10)

Telia 6 miljoner kronor (9)

Källa: Sifo reklammätningar.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev