Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Storannonsörerna överväger alternativ till tv

Publicerad: 13 Mars 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:29

Sveriges tio största tv-annonsörer investerade bara i januari över 240 miljoner kronor brutto i mediet. Skakiga leveranser kan dock få dem att pytsa över pengar i andra medier.


Utmärkande för de stora tv-annonsörerna är att de alla lägger en stor del av sin mediebudget på tv, från 61 procent upp till 100 procent. Meda OTC, tidigare Antula Healthcare, investerade i januari sammanlagt 20,3 miljoner kronor brutto, enligt Sifo reklammätningar, allt lades i tv.

– Tv ger snabb räckvidd och är hyfsat effektivt i förhållande till kontaktkostnaden. Vi har byggt den här verksamheten från noll till över en miljard med tv som medieval. Jag är pragmatiker, det som fungerar, det fungerar, säger Martin Sopko, marknadschef på Meda OTC.

Läkemedelsbolagen är överrepresenterade bland de största tv-annonsörerna. Utöver Meda OTC finns också McNeil och Novartis med på topp tio-listan; företagen lade i januari 84, respektive 97 procent av sin budget i tv.

– Jag tror inte att det där har med bransch att göra. McNeil och Novartis säljer båda nikotin­avvänjningsmedel och januari är månaden då alla ska leva upp till sina nyårslöften.

Martin Sopko säger att internet, med bakgrund mot förra årets leveranskaos i tv, blivit allt mer intressant för Meda OTC.

– Just nu fungerar tv bra, men det var många hiccups förra året. Som köpare vill man ha förutsägbarhet, förra året var raka motsatsen till förutsägbarhet.

Han fortsätter:

– Ur mitt synsätt, som är helt präglat av return of investment, nådde internet förra året en nivå där det börjar bli intressant för oss.

Även Colgate-Palmolive tillhör landets största tv-annonsörer.

– Januarisiffrorna är inte helt representativa. Vi lägger inte hela årsbudgeten i tv utan kompletterar med andra medier. I specifika fall är print huvudmedium, säger Jens Augustson, företagets marknadschef.

Antula och colgate lägger 100% i tv

Köp Andel av

i tv totala köp

Unilever 33,1 97%

McNeil 25,4 84%

Novartis 24,3 97%

Tele2 23,5 66%

Sova 21,3 61%

Antula ?Healthcare 20,3 100%

Svenska Spel 19,7 77%

McDonalds 19,4 68%

L’Oréal 19,1 98%

Colgate-Palmolive 18,1 100%

medieköp januari 2012

l?Miljoner kronor brutto

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.