Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Storåkers sköna superrevansch

Publicerad: 28 April 2010, 10:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:52

Storåkers McCann gör storstilad comeback med tre guldägg – två för Riksgälden och ett för Telia, som byrån tappade till DDB Stockholm förra året.


Efter tre år med konceptet ”Dåliga förlorare” kammade Riksgälden och Storåkers McCann hem guldägg i både integrerat och film – två tunga guldäggskategorier.

Enligt Rickard Villard, juryordförande i titan och integrerat, var Storåkers och Riksgälden klara vinnare i den senare kategorin.

– Älskar att vinna, men hatar att förlora är ett stabilt och långsiktigt koncept som man har lyckats lyfta till nya höjder. Storåkers har gjort den extremt osexiga och tråkiga produkten rolig och vi tyckte det var guld värt, säger han.

Efter att under två år ha jobbat med att etablera statliga Riksgälden som en sparaktör var det dags för kommunikationen att spegla kundnyttan – du kan vinna en miljon kronor, men får alltid minst pengarna tillbaka.

– Vi tittade på olika sätt att dramatisera det, bland annat att du får spänning men slipper riskerna och att du vinner men slipper förlusten. Det passar en dålig förlorare, säger Robert Nygren, projektledare på Storåkers McCann.

Dessutom känner de allra flesta en dålig förlorare, vilket skapar identifikation. De filmer som Storåkers McCann vann guldägg för efterliknar gamla gameshows, men är nyinspelade.

– Vi och regissören Max Vitali var överens att vi skulle ligga så nära verkligheten som möjligt. De producenter och stylister vi jobbat med har haft en otrolig fingertoppskänsla.

Vad var den stora utmaningen i projektet?

– Att få den statliga organisationen Riksgälden att ha modet att göra ganska spetsig reklam. Det har marknadschefen Christin Dylén sett till varit möjligt eftersom hon har mandat och förtroende från Riksgäldens ledning – ända upp till Bo Lundgren.

Den integrerade kampanjen gick i princip i alla medier som finns; tv, radio, print, utomhus, dr, webb och sociala medier. Det var första gången som Riksgälden körde en kampanj på Facebook. I tävlingen ”The Unfair Challenge” kunde användarna utmana sina vänner i ett gladiatorspel, med tvisten att utmanare alltid vann.

– En av problemställningarna när vi inledde samarbetet med Storåkers var att Riksgälden har en åldrande kundstock. Vi vill nå nya och yngre kunder, vilket är en anledning till att vi använder de nya medierna, säger Christin Dylén, marknadschef på Riksgälden.

Dessutom vill Riksgälden uppfattas som mer moderna, i motsats till statlig och byråkratisk. För fyra år sedan uppfattade enbart 1 procent Riksgälden som moderna, i dag har siffran stigit till 19 procent.

– Det tycker vi är ett väldigt bra resultat, vi har blivit mer tillgängliga.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.