Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Statoil: ”En fantastisk möjlighet”

Publicerad: 15 September 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:51

Statoil valde att samarbeta med kupongappen Rabble när bolaget körde en kampanj via Ibeacon.


Det var i februari och mars i år som Statoil valde att köra en kampanj via Ibeacon på fem av sina stationer i Stockholms­regionen.

De kunder som körde in till stationen för att tanka fick bland annat ett erbjudande om lägre pris på kaffe.

– Ibeacon är en fantastisk ­möjlighet, men vi når inte riktigt fram än. Det var väldigt få meddelanden som skickades ut, säger Evelina Ander, digital specialist på Statoil.

Men de meddelanden som ­faktiskt öppnades hade hög konverteringsgrad, berättar Evelina Ander.

– Man kan ju läsa meddelandet direkt på skärmen också, utan att öppna det. Men en lägre konverteringsgrad kan ju också bero på budskapet.

Anledningen till Statoils test av Ibeacon är att mobilanvändandet ökar bland bensinbolagets kunder.

– Vi tittar hela tiden på nya sätt att nå våra kunder, så att testa Ibeacon var relevant ur ett kundperspektiv. Vi kommer sannolikt att göra ytterligare test.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.