Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Stärker oss bland unga”

Publicerad: 17 Mars 2015, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:09

SJ och Way Out West firar tio år tillsammans nästa år.Nu kan SJ och Passion Lab vinna ett Gyllene Hjul för samarbetet, som har gett SJ en starkare ställning i den viktiga målgruppen unga vuxna.– Långsiktigheten gör oss öppnare för förnyelse, säger sponsorchefen Krister Svensson.


SJ har varit Way Out Wests transportpartner sedan festivalen startade 2006.

Då handlade det i stort sett bara om ett erbjudande på tågresor till festivalen, men sedan dess har samarbetet utökats.

– Samarbetet uppstod ur ett behov. Arrangören Luger behövde hjälp med transport till festivalen, och för oss är Way Out West en perfekt rättighet som motsvarar våra värderingar inom hållbarhet och stärker vår ställning bland unga vuxna, säger Krister Svensson, ansvarig för marknadssamarbeten och specialresor på SJ.

I dag arbetar SJ efter devisen ”En del av miljön Way Out West” och bidrar med bland annat dricksvatten, toaletter, wifi och en egen vip-läktare för festivalpubliken.

Samarbetet var i vintras nominerat i europeiska sponsringstävlingen European Sponsorship Awards, men fick se sig slaget av ett irländskt elbolag.

– Nyckeln är långsiktigheten i samarbetet med Luger. Det innebär att både de och vi är öppna för att förändra och utveckla samarbetet utifrån vad besökarna efterfrågar, säger Krister Svensson.

– I och med att vi känner varandra kan både vi och de vara tydliga med vilka behov vi har. Vi har en bra grund att stå på som inte finns på samma sätt i nya samarbeten.

För SJ:s del har samarbetet inneburit ständigt växande erinran och gillande bland Way Out West-publiken, enligt Lugers mätningar.

Detta trots att det finansiella åtagandet har minskat något de senaste åren.

SJ:s varumärke är numera starkare i Way Out Wests målgrupp än hos allmänheten och kännedomen är den högsta bland alla festivalens sponsorer.

Tåget till Way Out West säljer slut och det är också fler varje år som väljer att utnyttja SJ:s erbjudande på plats, med fast pris på resor under en begränsad period.

– Way Out West har många återkommande besökare som vi stärker relationen till varje år, säger Krister Svensson.

SJ har hittills använt Way Out Wests kommunikationsmanér i allt eget material kring festivalen.

Under årets festival kommer dock SJ ha ett nytt visuellt uttryck där det egna varumärket framhålls tydligare, som ett svar på den ökade konkurrensen med MTR Express på sträckan Stockholm-Göteborg.

– En naturlig del av ett långsiktigt avtal är att man kan förnya sig, säger Krister Svensson.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.