Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Starkaste medierna

Publicerad: 26 Maj 2010, 06:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:49

SVT och Sveriges Radio har starkast varumärken i Mediesverige. Sämst ligger kvällstidningarna till – trots att de köper mest reklam.


Ämnen i artikeln:

AllersSveriges RadioCanal PlusEgmontTV6Kanal 5TV3TV4AftonbladetGunnar GidefeldtExpressenSVT1SVTDagens IndustriGöteborgs-PostenSRSydsvenskanDagens Nyheter

Undersökningsföretaget Yougov genomför varje vardag en mätning av 260 varumärken. Mätningen väger samman parametrarna helhetsintryck, prisuppfattning, kvalitet, företagsimage, kundnöjdhet, kvalitet, rykte och ambassadörseffekt i ett så kallat brand index. Varumärkena kan maximalt få ett index på 100 och som minst på -100.

Bland medier är det tydligt att SVT och SR har de starkaste varumärkena. SVT1 har ett snittindex på 45,9 hittills i år, SVT2 ligger på 41,4 och SR på 40.

Tydligt är också att reklamköp inte påverkar varumärket positivt. SVT har under perioden spenderat 4,2 miljoner kronor brutto på medieköp, medan SR enbart köpt medier för 1 miljon kronor brutto, enligt Sifo reklammätningar.

TV4 placerar sig efter public service-bolagen med ett snittindex på 35,4.

– Undersökningen känns extremt trubbig eftersom den bara handlar om tycker om eller tycker inte om. Och jag kan inte se kopplingen till medieinvesteringarna. Vi mäter dagligen våra varumärken utifrån en mängd perspektiv som tittarsiffror, kännedom och preferens, säger Gunnar Gidefeldt, kommunikationsdirektör på TV4.

Att tv-kanalerna lyckas bäst i undersökningen kan bland annat bero på att de generellt sett har större räckvidd än dagspressen. SVT och TV4 når dessutom hela landet.

Tidningen Metros vd är förvånad:

– Ja, jag förvånad över att vi inte ligger högst upp på listan bland dagspressen och min gissning är att vi rejtar avsevärt högre i målgruppen 15-39 år i storstad, säger Andreas Ohlson.

Metro får dock se sig slagen av Dagens Nyheter som anses ha det starkaste varumärket bland dagspressen. Men samtidigt köper DN minst medieutrymme av de dagstidningar som är med i mätningen. I år har DN investerat 600 000 kronor brutto i medier. Tvåan Metro köpte medier för 7,1 miljoner kronor brutto.

– Vi kör mycket event, och direktmarknadsföring som inte syns i statistiken. Men produkten i sig, och den tid som läsarna spenderar med oss, är den viktigaste marknadsföringen, säger Johan Othelius, upplagedirektör på DN.

Kvällstidningarna har dock problem med sina varumärken, enligt Yougovs undersökning. Expressens snittindex ligger på låga -10,1.

– Visst hade det varit roligare att se en bättre position för Expressen i mätningen, säger Johan Bergqvist, analyschef på Expressen.

Han säger dock att resultatet är i linje med vad man brukar se i varumärkesmätningar som görs bland ett tvärsnitt av allmänheten eftersom de även omfattar icke-kvällspressläsare.

– Vi och Aftonbladet hamnar då alltid på en lägre nivå än morgontidningarna. De mätningar vi gör i egen regi bland kvällstidningsläsare ger däremot helt andra resultat, som är avsevärt mer positiva än i denna undersökning.

Både Expressen och Aftonbladet investerar dock mycket mer i medier än den övriga dagspressen. Expressen har hittills i år köpt medier för 15,3 miljoner kronor brutto och Aftonbladet för 18,2 miljoner kronor brutto.

– De medieinvesteringar vi gjort de senaste åren har varit inriktade på lanseringar av våra tilläggsprodukter och våra bilagor. De har således inte syftat till att vara varumärkesbyggande, säger Johan Bergqvist.

Mer om mätningen

Undersökningen görs via webbenkät med cirka 275 nettosvar per vardag i målgruppen 18-64 år.

Frågorna formuleras efter följande mönster: ”Vilka av följande företag/varumärken anser du står för BRA KVALITET? (Markera alla dem som du anser står för bra kvalitet.)” och ”Vilka av följande företag/varumärken anser du står för DÅLIG KVALITET? (Markera alla dem som du anser står för dålig kvalitet.)”.

Mätningen visar nettovärdet, alltså positiva svar minus negativa svar.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.