Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Stark tro på digitala tidningar

Publicerad: 8 Mars 2011, 11:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:18

Mediehusens förväntningar på Ipaden är högt ställda men för att de ska uppfyllas krävs nya strategier, hävdar Mindshares Daniel Saberski. "Medierna bör överväga subventioner", säger han.


Ämnen i artikeln:

SchibstedRaoul GrünthalMindshare

Enligt en undersökning som kommunikationsföretaget Hammer & Hanborg gjort på uppdrag av Dagens Media, är branschens förhoppningar på läsplattorna stor.

På frågan, ”Kommer läsplattor i framtiden i hög utsträckning att användas för att läsa magasin och tidningar” fick de mer än 3000 respondenterna svara på en sjugradig skala, där sju representerar ”instämmer helt” och ett ”instämmer inte alls”. 62 procent gav ett svar mellan fem och sju.

– Ja branschen är övertygad men vad tycker gemene man, det är den väsentliga frågan, säger Daniel Saberski, Mindshares chef för kreativa medier, avdelningen Invention.

Råder det en övertro på läsplattorna?

– Medierna behöver övertyga sina läsare och beskriver därför gärna läsplattorna som en revolution. Internt råder en mer sansad men positiv framtidstro.

Schibsted har släppt Sportbladet, Klick och SvD som betalversioner på Ipad, inom kort släpps också Aftonbladets nyhetstidning.

– Jag kan inte tala för andra men inom Schibsted har vi ingen övertro på Ipad. Men eftersom vi är starka inom digitala medier så är läsplattorna förstås intressanta, säger Raoul Grünthal, koncernchef för Schibsted Sverige.

Medierna har fått kritik för att Ipad-apparna är för dyra och Daniel Saberski är inte övertygad om att medierna är rätt ute med sina strategier.

– Ipad ersätter ingenting, den är ett tillägg. Det kan vara svårt att motivera konsumenterna att betala dyra pengar för en Ipad och sedan betala en gång till för att läsa sin tidning på den.

Lösningen är, enligt Daniel Saberski, subventionering.

– Telekomoperatörerna subventionerar telefoner för att istället tjäna pengar på trafiken. Det är nog den vägen medierna behöver gå med Ipad.

Raoul Grünthal är inte helt övertygad:

– Ja det är väl en möjlig lösning.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.