Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Starcoms vd möblerar om

Publicerad: 11 juni 2009, 06:18
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:32

Starcom delar in kunderna i olika kategorier, vilket ska gynna annonsörerna, byrån och dess anställda. – Vi vinklar om och bildar en mer modern mediebyrå, säger mediebyråns vd Johan Sjökvist.


När Dagens Media träffar Starcoms vd Johan Sjökvist har han nyligen tvingats be tre medarbetare att lämna byrån.

– Det har varit en tuff vecka, säger han.

Veckan efter kan han blicka framåt igen. Och dra igång en flytt, då många av mediebyråns anställda får byta plats inom lokalerna eftersom de inte längre ska sitta uppdelade på medieslag.

Starcom har istället delat in sina kunder i fyra grupper efter vilka branscher de verkar i: medier och underhållning, telekom och tjänster, detaljhandel och mode samt snabbrörliga konsumentvaror.

Medier och underhållning – med kunder som Activision, Unibet och Aftonbladet – leds av den tidigare Myspace-chefen Jonas Lindberg Nyvang.

– Den uppdelningen som traditionellt funnits mellan specialister och rådgivare har lett till osynliga väggar. Jag förespråkar kollektivism, säger Johan Sjökvist.

Och vad tjänar kunderna på det?

– Om vi har detaljhandelskunder som inte konkurrerar med varandra vill jag tro att man kan gynnas av att ha ett team som jobbar med den branschen varje dag istället för en grupp som hoppar mellan olika sektorer hela tiden.

– Jag tror vi kan hitta idéer snabbare om vi har en grundförståelse av hur branschen fungerar, säger Johan Sjökvist.

Förutom att de anställda så småningom blir specialister inom ett område hoppas han att Starcom blir en attraktivare arbetsplats för potentiella medarbetare, främst från kundsidan. Det vill säga när anställningsstoppet är borta.

Han vill också, precis som de flesta av sina konkurrenter, att det research- och analysarbete som byrån utför ska bli en större del av Starcoms affär.

– Det utgör redan en väsentlig del av våra intäkter och framför allt av vår lönsamhet. Vi får bättre marginaler.

Förändrat erbjudande måste dock kopplas till förändrad betalningsmodell.

– Vi vill gå till en modell som är mer kopplad till det arbete vi faktiskt utför och i slutändan något som speglar värdet, med en resultatbaserad del med möjlighet till bonus men också ansvarstagande, säger Johan Sjökvist.

Hur reagerar kunderna på det?

– Man måste lägga fram det på ett pedagogiskt sätt. Men jag tror att det vore konstigt om det bara är vi och fastighetsmäklare som har volymbaserad ersättning.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.