Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Stampen har stora planer för Wallstreet

Publicerad: 15 September 2010, 08:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:39

Stampen fortsätter att expandera utanför kärnområdet dagspress. Senast i raden av uppköp är utomhusbolaget Wallstreet. Nu planeras för en lansering utomlands. – Det finns en enorm potential i bolaget, säger Thomas Brunegård, Stampens koncernchef.


Ämnen i artikeln:

WallstreetTomas BrunegårdStampen

Wallstreet, ett utomhusbolag med bas i Göteborg, har sedan starten 2002 tagit en uppstickarposition på utomhusmarknaden som domineras av Clear Channel och JCDecaux. Företaget omsatte 80 miljoner kronor under 2009 och är specialiserad på trafikreklam.

– Det är ett mycket välskött företag med enorm potential som vi kan vara med att föra till nästa nivå, säger Thomas Brunegård.

Och vad är nästa nivå?

– Vi ska inte jämföra oss med Clear Channel och JCDecaux, de är en annan typ av företag men det finns många spännande saker att göra med Wallstreet, både i och utanför Sverige.

Exakt hur Stampens planer för Wallstreet ser ut vill Thomas Brunegård inte berätta. Stampen har i sin verksamhet alltid haft ett lokalt perspektiv, med lokaltidningarna som bas. Wallstreets verksamhet är uppbyggt på flera olika lokala avtal vilket borde ge utrymme för att erbjuda olika annonspaketeringar.

– Vi kan inte berätta så mycket om planerna just nu men visst, den visionen finns också.

Köpet av Wallstreet är bara det senaste i raden av Stampens förvärv utanför dagspressfären. Bland förvärven finns uppdragspublicisten Appelberg, produktionsbolaget Dobb Production, internetkonsulten Adeprimo, liksom mobilbyrån Mobiento med det tillhörande säljbolag, Adiento. 

– Det har skett kraftiga förändringar i mediekonsumenternas beteende och vi måste söka nya vägar att hantera det. Att skaffa en större portfölj av kommunikationskanaler är ett sätt, säger Thomas Brunegård. 

Henrik Widell


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.