Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Stadsborna föredrar Audi – landsort BMW

Publicerad: 29 April 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:39

Svenskar på landsbygden föredrar BMW:s estetik, men i storstäderna ligger Audi i topp på snygghetsskalan. Det visar MK Rapporten.


Ämnen i artikeln:

Audi

Yougov och Mediekompaniet har intervjuat 2 000 svenskar i åldrarna 18–64, i syfte att få en bild av hur de ser på varumärken i olika branscher.

I förra utgåvan av Dagens Media berättade vi om resultaten för de politiska partierna, och i det här numret har turen kommit till biltillverkarna.

Enligt undersökningen anser landsortsbefolkningen att BMW, med 40 procent av rösterna, har de snyggaste bilarna. Men i storstäderna toppas listan av Audi, med 39 procent.

– Bilbranschen är väldigt intressant och den engagerar många. Om man ser på hela undersökningen, med 180 varumärken i tio branscher, så ligger BMW, Audi och Volvo på den sammanlagda topp-tio-listan, säger Heléne Werner, chefsanalytiker på Mediekompaniet.

Nils Simonsson, marknadschef för Audi Sverige, tror att populariteten i storstaden grundar sig i marknads­föringen.

– Vi är mer närvarande där i termer av kommunikation, aktiviteter och event. Vi har även fler kunder i storstäderna generellt, säger han.

Audis och BMW:s kommunikation har många likheter, och de är också varandras närmsta konkurrenter, både i Sverige och internationellt.

– Ja, tillsammans med Mercedes. Våra produktprogram liknar varandra och vi har ungefär samma prispositionering. I Sverige, där Audi är något större, är det BMW som jagar vår position, säger Nils Simonsson, och utvecklar:

– Vi jobbar mycket med design och är väldigt närvarande i vintersport. Den vägen har BMW också börjat gå, men vi har försprånget och tar nu nästa steg när vi går in i fler skiddiscipliner. I övrigt kommunicerar vi framför allt våra kärnvärden, som handlar om att vara först med ny teknik, och givetvis ligger fokus även på design och estetik.

Kanske är det den liknande kommunikationen som gör att svenskarna, enligt MK Rapporten, upplever bilbranschen som snårig, och att valet av bil ofta föregås av ett visst mått av förvirring.

– Generellt så är det slående att branschen upplevs som ganska tråkig, det är en relativt generisk bransch där de olika varumärkenas annonsering och uttryck är ganska lika. Det finns ett kluster med cirka tio bilmärken som ligger nära varandra, så för kunden kan det vara svårt att särskilja och motivera varför man ska köpa en viss bil, säger Heléne Werner.

Att bygga ett varumärke tar tid, anser Heléne Werner. Volvo, som omkring 65 procent av svenskarna ser som det säkraste valet, har jobbat länge för att pränta in den uppfattningen hos befolkningen.

– Volvo, som ansågs vara säkrast 2011, ligger etta i säkerhet även nu. De har befäst sina attribut, även om bilden av Volvo som en säker bil kommer från en lång tid tillbaka.

Pär Ullrich


Ämnen i artikeln:

Audi

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev