Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Stadium: ”Vi måste bli ännu tydligare”

Publicerad: 9 Oktober 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:08

Den nya sportkedjorna får inte jätten på marknaden – Stadium – att förändra sin marknadsföring.


Ämnen i artikeln:

Stadium

Stadium har i år minskat tv-investeringarna med 10 procent, men istället ökat kraftigt i landsortspress och morgonpress. Kedjan har köpt tv-utrymme för 51 miljoner kronor brutto januari-augusti i år, enligt Sifo reklammätningar.

Totalt har Stadium under samma period köpt medier för 145 miljoner kronor brutto. Det är mest av alla sportkedjor på marknaden.

Men de nya kedjornas intåg på marknaden får inte Stadium att se över mediemixen ytterligare, berättar marknadschefen Lars-Johan Strand, som igår utsågs till Årets Marknadschef av Marknadsföreningen i Stockholm.

– Vi känner att vi har bra kampanjperioder och är tydliga i våra medieköp, säger han.

Inte heller utformningen av reklamen påverkas i någon större utsträckning av de nya kedjornas intåg, berättar Lars-Johan Strand, och ger en känga till XXL:

– Vi måste bli ännu tydligare med att vi är sport och sports­wear, framför sport och träsk.

Hur ser du på de nya kedjorna som gått in på marknaden för att pressa priserna?

– Det sätter ett större fokus på sport, vilket är bra, Stadiums vision är att vi skall aktivera och inspirera till ett aktivt liv. Med vår prissättning är Stadium fortfarande det bästa alternativet och vi har varit prispressaren sedan start.

Hur påverkar de nya kedjornas offensiv Stadium?

– Vi måste fortsätta vara bättre än vi själva och ge det bästa totala erbjudandet.

Stadiums reklambyrå är Frankenstein. Kedjans mediebyrå är Mindshare.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Stadium

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev