Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Spritreklam med låg effekt

Publicerad: 11 November 2014, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:22

Medieinvesteringarna i alkoholreklam har ökat med hela 40 procent hittills i år. Trots det är försäljningsökningen hos Systembolaget blygsam.


Mellan januari och september i år har det investerats 995,7 miljoner kronor brutto i alkoholreklam i traditionella medier, enligt TNS Sifo. Det är en ökning med 41 procent, sedan samma period förra året då siffran var 704 miljoner. Men en större marknadsföringsbudget leder inte nödvändigtvis till ökad försäljning.

Försäljningen av alkoholhaltiga drycker hos Systembolaget har bara ökat med 1,3 procent under årets fjärde kvartal. För rena spritdrycker ser utvecklingen ännu sämre ut. Under fjärde kvartalet i år minskade försäljningen av sprit med 3 procent, jämfört med samma kvartal 2013, enligt Systembolaget.

Whiskytillverkaren Tullamore Dew är en aktör som återfinns på topplistan både över dem som investerar mest pengar i reklam hittills i år och dem som säljer bäst på Systembolaget. I år har whiskytillverkaren minskat sina medieinvesteringar i traditionella medier kraftigt, med 72 procent.

– Det finns inte så mycket marknadsföring vi kan göra, det är många regler och lagar man måste följa – och det är viktigt för oss att följa dem. Vi har en marknadsmix med tv-reklam, pr och en del digitalt. Men digitalt är en ganska stor gråzon för tillfället, det är en ny kanal som sprit inte använt förut, säger Oscar J-T Holm, nordisk marknads- och kommunikationschef för Tullamore Dew på Nigab.

Nu satsar Tullamore Dew framför allt på whiskyutbildning och mässor.

– Vi märker att vi får bra gehör för det. Sverige har ett enormt whiskyintresse just nu. Tullamore Dew är den största irländska whiskyn, vi är en toppledare och därför är det naturligt för oss att vi är en stor medieköpare, och kravet på utbildning är stort.

Men den spritsort som säljer allra bäst på Systembolaget är inte en whisky, utan en vodka. Explorer vodka, med en försäljning på 923 659 liter per år. Ett varumärke utan någon som helst marknadsföring.

– Just vodkasegmentet är så priskänsligt, så det är egentligen ingen som investerar i medier. Delvis handlar det om att produkterna är så likartade. Whisky har stora kvalitetsskillnader, men vodka har ganska likartade produkter. För Explorer gör vi inga marknadsinvesteringar, istället har vi jobbat med priset, säger Maria Snitting-Mårtensson, produktchef för vodka på Altia Sweden, som äger varumärket Explorer Vodka.

Oscar J-T Holm förklarar Tullamore Dews stora marknadsföringsbudget med samma logik.

– Whisky är en mer komplex produkt. Man fatlagrar, lagrar under olika perioder och på grund av alla de sakerna har vi haft mycket att kommunicera.

Så säger lagen

Marknadsföring av alkoholdrycker får inte rikta sig till, eller skildra barn eller ungdomar som inte har fyllt 25 år.

Reklamen eller marknadsföringsaktiviteterna får inte vara påträngande, uppsökande eller uppmana till att dricka alkohol.

Kommersiella annonser i ljudradioprogram, tv-program eller beställ-tv får inte användas vid marknadsföring av alkohol. Det gäller även sådana tv-sändningar över satellit som omfattas av radio- och tv-lagen.

Alkoholdrycker som innehåller mer än 15 volymprocent alkohol får inte marknadsföras i tidningar där tryckfrihetsförordningen gäller.Undantag är tidskrifter som tillhandahålls där sprit säljs.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.