Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Spotifys modell passar inte film”

Publicerad: 2 September 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:28

Netflix tillväxt i Sverige tog stopp under sommaren. Nu tror Film2homes vd att tiden är här för T-VOD. – Vi har ökat med 57 procent sedan i maj, säger Ulrika Lindwall, som tidigare har lanserat Spotify på 55 marknader.


Analysföretaget Mediavision slog nyligen fast att streamingmarknaden växte marginellt under andra kvartalet i år.

Netflix är fortfarande störst, med cirka 640 000 av totalt 1 miljon betalande abonnenter i Sverige. Men den tidigare så snabbt expanderande streamingjätten har slutat att växa i Sverige, i stället är det nu den mindre konkurrenten HBO Nordic som vinner flest nya kunder.

– Det vi ser är de första tecknen på att marknad och konsumenter börjar mogna, sade Marie Nilsson, vd på Mediavision.

Ulrika Lindwall, vd på Film2home, känner inte igen sig i beskrivningen av att streamingmarknaden har svalnat.

– Vi har ökat med 57 procent sedan i maj vad gäller antalet transaktioner, eller streamade filmer, säger hon.

Film2home skiljer sig från Netflix, HBO, Viaplay, och många av de andra streamingföretagen, genom att tillämpa T-VOD (transaktionsbaserad video on demand) och dynamisk prissättning. Det innebär att konsumenterna endast betalar för de filmer som de väljer att titta på, och priset avgörs av hur stor efterfrågan på filmen är.

Därför kan priset för att se en film variera mellan 3 och 49 kronor, beroende på dess popularitet.

– Kännedomen kring T-VOD har varit väldigt låg i Sverige och prisbilden har generellt sett varit för hög, säger Ulrika Lindwall, och fortsätter:

– Spotify inom musiken skapade ett beteende kring prenumeration av streamad media och sedan försökte man göra samma framgångssaga inom film. Men de har fortfarande inte lyckats helt, då detta inte passar lika bra för film som för musik.

Enligt Ulrika Lindwall, som tidigare var chef för nya marknader på Spotify, kan Film2home erbjuda det som Netflix kan erbjuda, plus alla nya filmer.

– Alla som har upptäckt att vi har nyare och bra filmer från alla stora bolag, men samtidigt nästan alla filmer som finns på Netflix, inser att det är mer värt att betala per gång än att låsa upp sig på en relativt hög månadskostnad som man inte nyttjar.

Vad tror du om era framtida möjligheter att konkurrera med de stora abonnemangstjänsterna?

– Jag bryr mig inte om att ”slå konkurrenter” – jag bryr mig om att säkra filmbranschens framtid. Just nu förloras massor av pengar och ingen har ännu hittat lösningen på problemet. Just nu är Sverige ett av de värst drabbade länderna vad gäller ”piracy” och detta leder till att färre filmer skapas och filmmarknaden krymper och krymper.

Ulrika Lindwall fortsätter:

– Film är till viss del annorlunda mot musik där abonnemangstjänster är perfekta. Det finns inte lika stora skillnader inom musiken vad gäller produktionskostnader per album, medan det inom film kan skilja flera miljarder mellan filmer. Filmbolagen måste hitta sätt att kunna få tillbaka de stora pengarna de har investerat.

Hur ska ni jobba för att öka kännedomen om Film2home?

– Vi kommer under hösten att lansera flera spännande nyheter och gå ut med full kaliber i medier. Jag har lanserat Spotify i 55 länder och har lärt mig ett och annat om hur man skapar kännedom för digitala tjänster.

Om inget görs kan en hel bransch gå förlorad, enligt Ulrika Lindwall.

– Och så måste vi vända hela den inåtseende trenden som finns i branschen – sluta snacka ett språk som ingen förstår. Det är alldeles för tekniskt komplicerat i dag och det skrämmer användarna.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.