Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Spotify blir gratis i mobilen

Publicerad: 16 April 2013, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:49

Spotify öppnar för en reklamfinansierad gratisversion i mobilen – bland annat i Sverige. Det avslöjar Spotifybossen Gary Liu i en exklusiv intervju med Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

Spotify

Spotify, grundat 2006, har växt till en global storspelare med 24 miljoner användare, varav 6 miljoner betalande. Bolaget, som nu finns i 28 länder, är ökänt för sin ovilja att lämna ut siffror.

Man vill inte ens berätta hur många användare tjänsten har i Sverige i dag. Enligt uppgift till Dagens Media handlar det dock om 900 000 gratisanvändare. Hur många som betalar vet bara Spoti­fy.

Enligt Affärsvärlden, som i sin tur hänvisar till Privco och Techcrunch, omsatte Spotify totalt 3,4 miljarder kronor 2012. Förlusten uppgick till 272 miljoner kronor.

Gary Liu, global strategichef för annonsprodukter, försäkrar att Spotify bara är i början av en brant tillväxtkurva.

– Det kanske är konstigt att höra för er i Sverige, där marknaden är så mogen, men vi är precis i starten av att börja se exponentiell tillväxt på allvar, säger han.

Nästa steg är att Spotify rullar ut en rad nyheter. En webbaserad spelare på spotify.com – som gör musiken tillgänglig utan nedladdning av Spotifys app – har lanserats i Storbritannien. Den kommer även till Sverige och resten av Spotifys marknader under 2013.

– Det gör Spotify tillgängligt överallt, för alla, säger Gary Liu.

Det blir också födseln av en ny reklamkanal – och ett sätt att öka annonsintäkterna.

Den verkliga revolutionen lär dock hända i mobilen, i dag en vit fläck på kartan för Spotifys annonsörer.

– Det är en skam, erkänner Gary Liu rakt av.

I USA finns Spotify i mobilen i en gratisversion som är öppen för reklam – tack vare lagen Digital Millennium Copyright Act, som låter Spotify och andra aktörer strömma webb-radio utan att behöva be rättighetsinnehavarna om lov.

Bloomberg avslöjade nyligen att Spotify för samtal med skivbolag för att rulla ut gratisversioner av Spotify i mobilen i övriga länder.

För Dagens Media bekräftar Gary Liu uppgifterna.

– Vi jobbar aggressivt för att göra det tillgängligt i andra länder, säger han.

När reklamfinansierad Spotify i mobilen blir verklighet i Sverige kan han dock inte avslöja.

Läs en längre version av artikeln i Dagens Medias tidning nummer 7 2013 – som finns i papperform och för läsplatta.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Spotify

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.