Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Sportpriserna skjuter i höjden

Publicerad: 19 Januari 2011, 09:05
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:24

Priserna på heta sporträttigheter skenar. Nu inleds förhandlingarna om nästa stora fotbollsevenemang: Champions League. – Det är svårt att säga var prisspiralen kommer att sluta, säger hans pekkari, sportchef för TV4-gruppen.


Livesänd sport har blivit ett viktigt vapen i den stenhårda kampen om tittare mellan de svenska tv-bolagen. Resultatet är kraftigt ökade priser på sporträttigheter under den senaste femårsperioden.

– När det handlar om de mest attraktiva rättigheterna så ser vi en ständigt stigande prisspiral, säger Hans Pekkari, sportchef för TV4-gruppen.

Bland de mest extrema prisökningarna finns försäljningen av Premier League och Hockey-allsvenskan. MTG:s viasat fick enligt uppgift till Dagens Media betala omkring 30 miljoner kronor per säsong för Hockey-allsvenskan i det senaste avtalet – mångdubbelt mer än vad TV4- gruppen ska ha gjort tidigare.

Viasat uppges även ha gett dubbelt så mycket för Premier League när bolaget knep sändningarna från TV4-gruppens Canal Plus i fjol. Prislappen ska enligt bedömare ha hamnat på 500–600 miljoner kronor.

Priset för handbolls-VM och Formel 1 steg också i den senaste förhandlingen. Snart startar UEFA:s bolag Team Marketing förhandlingarna om Champions League, som nu ligger hos MTG-ägda Viasat.

– Champions League-rättigheterna är mycket heta och det är mycket troligt att priset går upp rejält, säger en källa.

För MTG är sporträttigheterna en extremt viktig och känslig fråga.

– Det handlar om så stora pengar och är en så viktig del av vår affärsverksamhet. Det är inget vi vill diskutera offentligt, säger Viasats sportchef Per Tellander.

Tv-husen pressas nu av de stigande rättighetskostnaderna – som måste räknas hem på nya sätt. Intäkter från reklam och betal-tv-abonnemang stiger inte i motsvarande grad. Det kan handla om nya typer av annonsörsfinansierade lösningar eller om att sälja vidare delar av rättigheter.

– Det är en väldigt upptrissad situation på den skandinaviska tvmarknaden. För att prisstegringen ska mattas av krävs att några aktörer slås ut eller ger upp om de mest attraktiva sporträttigheterna, säger en källa.

När svenska Medge Consulting och den norska agenten Rune Hauge sålde rättigheterna till Premier League i fjol, valde de att stycka upp dem nationellt i Norden. TV4-gruppens Canal Plus hade tidigare köpt dem för hela Norden. Resultatet blev en betydligt högre prislapp totalt sett.

Tim Smart, delägare i Medge Consulting och en av arkitekterna bakom den omtalade affären, tror att fler rättighetsinnehavare kommer att dela upp sina inköpta rättigheter nationellt och för olika medieplattformar.

Den utvecklingen försämrar tv-bolagens situation ytterligare, säger en insatt källa:

– Tv-bolag sätter ett stort värde på att kunna äga och kontrollera rättigheter på en exklusiv basis. Om det blir en större splittring av rättigheter urholkar det värdet för tv-bolagen.

Sveriges stora tv-hus har olika strategier för att möta prisutvecklingen. TV4-gruppen och MTG satsar fortfarande stort på sport medan Kanal 5 släppte rättigheterna till Elitserien till TV4-gruppen den här säsongen. Kanal 9 visade tidigare Serie A-matcher, men även dessa sänds numera från TV4- huset.

SVT har valt att lägga pengarna på vintersport samt EM och VM i fotboll istället för Europas mest attraktiva fotbollsligor. Nu väntar slaget om vinter- OS i Sochi 2014 och sommar-OS i Rio de Janeiro 2016.

– Olympiska spelen kommer ju upp nu. Det vore ju dumt att säga att vi inte skulle försöka köpa dem eftersom vi har sänt alla OS sedan 1960, säger Per Yng, chef för SVT Sport.

Större rättigheter att slåss om 2011

- Champions League från och med 2012. Förhandlingarna avslutas förmodligen under första halvåret 2011. Säljs av UEFA:s egna rättighetsbolag Team Marketing.

- La Liga och Serie A från 2012.

- Vinter-OS 2014 i Sochi och sommar-OS 2016 i Rio de Janeiro. Säljs av Sportfive.

- Fotbolls-EM 2016. Förhandlas förmodligen i år. Säljs av Sportfive.

Urval av rättighetshandlare

IEC in Sports

Omsättning 2009/2010: 388 miljoner kronor

Rörelseresultat: 77 miljoner kronor

Svenskt bolag som köptes av den franska sportjätten Lagardère sommaren 2007 och då värderades till omkring 750 miljoner kronor.

Kentaro

Omsättning 2009 (svenska bolaget): 242 miljoner kronor

Resultat före skatt: 391 000 kronor

Schweiziskt bolag med kontor i Stockholm. Köpte rättigheter till Sveriges herrfotbollslandskamper, Allsvenskan och damfotbollen för 2011–2015 av Svenska fotbollförbundet.

IMG sweden

Provision 2009: 78 miljoner kronor.

Resultat före skatt: 3,3 miljoner kronor.

Amerikanskt rättighetsbolag med svenskt dotterbolag, som bland annat säljer Wimbledon, Diamond League i friidrott, US Open i golf och holländska fotbollsligan.

Medge Consulting

Omsättning februari 2008-april 2009: 6,7 miljoner kronor

Resultat före skatt: 1,2 miljoner kronor

l Svenskt rättighetsbolag. Höll i försäljningen av rättigheterna till Premier League med hjälp av agenten Rune Hauge till MTG i Sverige.

Sportfive

Ägs av den franska sportjätten Lagardère. Säljer bland annat rättigheterna till fotbolls-EM. Bolaget sköter även OS-försäljningen, som fram till 2008 sköttes av EBU.

UFA Sports

Tyskt rättighetsbolag ägt av RTL Group. Äger bland annat rättigheterna till handbolls-VM 2011 och 2013.

Infront Sports & Media

Schweiziskt bolag som bland annat äger rättigheter till hockey-VM och handbolls-EM.

Mediapro

Spanskt mediebolag som bland annat säljer spanska fotbollsligan La Liga.

MP & Silva

Internationellt bolag som bland annat säljer italienska Serie A. Uppger sig ha årlig omsättning på omkring 200 miljoner dollar.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.