Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Sportkriget flyttar ut på nätet

Publicerad: 5 Februari 2013, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:57

De för en stenhård kamp om kunderna i butik. Nu flyttar kriget mellan sportkedjorna ut på nätet – där e-handeln även ses som en viktig marknadsföringskanal.


Ämnen i artikeln:

StadiumIntersport

Segmentet ”sport och fritid” är den bransch där omsättningen från e-handel växer allra snabbast. Under det tredje kvartalet 2012 var tillväxten 24 procent enligt HUI Research rapport ”e-barometern”.

– Man går från ganska låga nivåer. För något år sedan fanns det knappt någon sporthandlare på nätet i Sverige, säger Jonas Arnberg, e-handelsexpert på HUI Research.

Stadium, den sportkedja som lägger allra mest pengar på köpt marknadsföring i Sverige, beskrivs av Jonas Arnberg som en av de vassaste aktörerna på nätet. Redan 2007 lanserade Stadium sin första nätbutik.

– När vi lanserade var det i stort sett bara vi. Nu har konkurrenter som Intersport och XXL kommit in på marknaden, säger Johan Persson, e-handelschef på Stadiu­m.

Upplevelsen på nätet kan bli ett sätt för aktörer som Stadium att särskilja sig från lågprisalternativ som XXL och Usports. Strategin för Stadium är att skapa en känsla av modernitet och erbjuda samma upplevelse oavsett om du handlar i butiken, på webben eller i mobilen.

I början av förra året släppte bolaget, som första svenska sportkedja, sin webbshop för mobilen.

– När folk hittar nya köpmönster, oavsett om det är att handla hemma framför datorn eller i mobilen, så måste vi vara där.

Nu, efter fem år med näthandel, börjar Stadium få ”bra volym” i försäljningen. Mobilen står än så länge inte för några större intäkter.

– Den mobila handeln är inte så mogen än. Men vi vill vara tidigt ute för att kunna vara med på den resa som börjar nu.

Intersport, Sveriges andra största annonsör inom sportsegmentet, kom senare på bollen. Först i oktober förra året slog bolaget upp sin e-handel.

E-handelschefen Anders Dahlberg medger att det är något sent.

– Intersport Sverige har inte varit moget förut. Det gäller att ha koll på grejerna bakom innan man lanserar, säger han.

Förutom en ren försäljningskanal blir e-handeln en marknadsföringskanal för butikerna.

– Det är vårt digitala skyltfönster på nätet.

Som en viktig del av sajten har Intersport byggt en speciell webbshop för sitt samarbete med Svenska fotbollförbundet, där kunderna bland annat kan köpa officiella supporterkläder för svenska herrlandslaget.

– Det driver försäljning samtidigt som det bygger vårt varumärke. Kunderna får intrycket att vi verkligen har koll på idrott, det är jättestarkt, säger Anders Dahlberg.

Än så länge har Intersport inte någon e-handel för mobila enheter.

– Det vill vi självklart ha, men jag vågar inte svara på när det händer.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

StadiumIntersport

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev