Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Spoofs – tydligaste trenden i Guldägget

Publicerad: 28 April 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:02

Spoofs – reklam som bygger på annan reklam – är årets tydligaste trend i Guldägget. Samtidigt har tittartappet i linjär-tv höjt intresset för den nya kategorin online-film.– Det är en av de starkaste kategorierna i år, säger Tom Beckman, juryordförande.


Ämnen i artikeln:

Guldägget

Åkestam Holst och Apotek Hjärtat har fått både uppmärksamhet och priser för sin digitala kampanj ”Blowing in the wind” där modellens hår börjar blåsa när tunnelbanan kommer in på perrongen. Några månader senare gjorde Garbergs och Barncancerfonden en ny variant av kampanjen, med en överraskning på slutet. På den digitala reklamtavlan syntes 14-åriga Linn, som tappat sitt hår på grund av sin cancerbehandling.

Den här typen av reklam, som bygger på annan reklam, är en av trenderna i årets upplaga av Guld­ägget, som hålls i kväll.

– Det finns flera spoofs bland bidragen i år. Det vill säga att manér, uttryck eller idé lånas från andra närliggande områden. I de tydligaste exemplen är det reklam som bygger på annan reklam, säger Tom Beckman, som leder juryarbetet, och fortsätter:

– Guldägget ska ju sätta trender, inte följa dem. Så jag vill inte gå händelserna i förväg – folk får dra sina egna slutsatser på galan.

..inskickade bidrag har blivit 112 nomineringar. Sammantaget är ”golvet väldigt högt” i Guldägget, tycker Tom Beckman.

– Av alla jurys och kreativa råd och tävlingssammanhang jag har varit i så har Guldägget den högsta lägstanivån.

– Men framför allt skulle vår bransch tjäna på att inspireras av andra branschers tävlingar och konferenser. Nyckeln till reklamens framtid finns sannolikt inte att finna i reklam.

I år är det första gången som ett guldägg delas ut i kategorin ”online-film”, som omfattar all film för internet där det finns en tydlig uppdragsgivare och avsändare. Enligt Tom Beckman visar det stora antalet bidrag och kvalitén på bidragen att det var helt rätt att starta den kategorin.

– Utvecklingen sammanfaller förstås med att put-talen minskat dramatiskt, det vill säga att det stora tv-tappet som det har talats under lång tid om slog till just i år. Och det är väl knappast en slump. Idéerna och nyhetsvärdet är centralare bland dessa filmer, men produktionsvärdet har också ökat.

Tom Beckman är övertygad om att online-film är en kategori som kommer att hålla hög nivå också framöver.

– Vi verkar ju på en marknad för idéer, och ett sätt att avgöra idéers styrka är att titta på efterfrågan, säger han.

Däremot är Tom Beckman inte lika övertygad om att efterfrågan på realtid, spoofs och pranks kommer att hålla i sig.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Guldägget

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.