Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

”Sponsringen får inte påverka innehållet”

För Kristoffer Triumf innebär samarbetet med Sonos att han, åtminstone i några veckor, kan se Värvet som ett jobb. "Sponsring behövs för att den här kulturyttringen ska överleva", säger han.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Publicerad: 09 Oktober 2012, 21:00
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:57

Ämnen i artikeln:

Mediacom

Kristoffer Triumf startade Värvet i våras och har till dags dato genomfört 27 intervjuer med svenska underhållningsprofiler.

– Det är fantastiskt att göra de här intervjuerna. Jag har hittat mitt kall, säger Kristoffer Triumf.

Hittills har 1,3 miljoner program laddats ned från Itunes, ett genomsnitt på knappt 50 000 nedladdningar per avsnitt.

I programmen har han ofta berättat om hur mycket podcasten betyder för honom och att han gärna vill ha hjälp av sponsorer för att kunna fortsätta.

– Alla mina förebilder i USA har sponsorer, så det känns naturligt. Det är sättet att ta den här plattformen från hobbynivå till allvar.

Han och nya samarbetspartnern Sonos, som säljer trådlösa högtalarsystem, fann varandra via mediebyrån Mediacom. För Värvets lyssnare är det känt att Kristoffer Triumf när ett stort intresse för ljud.

– Vi letade först efter ett redaktionellt samarbete med en radiostation, men hittade ingen som passade med målgruppen. När vi istället började titta på podcasts insåg vi snabbt att Värvet var en klockren match, säger Maria Nordström, byråchef på Mediacom i Göteborg.

Sonoskampanjen genomförs under tre veckor då Kristoffer Triumf nämner Sonos i podcasten och berättar om ett erbjudande hos Hifi-klubben. Han får betalt utifrån hur många som laddar ned programmet i Itunes.

– Sonos är smarta nog att se sin medverkan som branding. Det spelar ingen roll hur många som köper produkterna, vilket är bra för mig eftersom de är väldigt dyra, säger Kristoffer Triumf.

Från start ville Sonos gärna att han skulle prata om ljud med musiker i sitt program, men det satte Mediacom stopp för genom att förklara att det är Värvets publik som är det viktiga, inte vad Kristoffer Triumf pratar om.

– För mig är det viktigt att sponsringen inte blöder över i samtalet. Ett produktionsbolag ville sponsra ett avsnitt med en intervju med en av deras regissörer, men så vill jag inte jobba, säger Kristoffer Triumf.

Vad har du fått för reaktioner från lyssnarna om sponsringen?

– Nästan inga alls, förutom ett par mejl med frågor om specifika produkter. Någon på Twitter tyckte att det kändes horigt, men jag tror att om den personen tänker ett steg längre så inser hen att det är vad som behövs för att den här kultur­yttringen ska överleva.

Ämnen i artikeln:

Mediacom

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.