Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Sponsorerna ratar Big brother

Publicerad: 2 Februari 2011, 05:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:23

Trots enorm uppmärksamhet har TV4-Gruppen inte skrivit ett enda sponsoravtal för Big brother. Nu ökar pressen på kanalen, som uppges spendera 60 miljoner på produktionen.


– Det är ett speciellt format, säger John Sjölund, konceptchef på TV4-Gruppen.

De 20 februari är det premiär för ”Big brother”, Endemolproduktionen som ska bära upp hela TV4-Gruppens nya kanal TV11.

Kanalen ligger för närvarande i slutcasting, och listan på 7 500 namn har kokats ned till cirka 50.

Pelle Porseryd, exekutiv producent på TV4-Gruppen, är dock förtegen om hur nya Big brother blir.

– Man kommer att känna igen sig i vissa delar medan vi försöker skruva lite på andra moment, säger han.

Den första säsongen av ”Big brother” visades i Sverige år 2000 – och den sex- och spritångande dokusåpan blev snart mycket kontroversiell. Men så kommer det inte att bli den här gången, enligt Pelle Porseryd.

– Vi vet inte. Skulle det vara så att några som i är i huset fattar tycket för varandra är de upp till dem. Vi kommer inte själva att trycka på de inslagen, det är inte ett fokus på sex.

Det beskedet ska dock tas med en nypa salt, menar Patrick Wallin, tv-chef på Mediacom.

– De har ju sagt att deltagarna inte bara ska sitta där med massa sprit och slå varandra på käften. Men om formatet inte genererat tittare lär man ändå slänga in ett helrör.

John Sjölund, försäljningschef på TV4:s konceptavdelning, medger också att formatet inte passar alla annonsörer.

– Big brother är ett starkt varumärke och det finns ett intresse kring formatet. Samtidigt handlar det om reality-tv och annonsörerna måste vara lite modiga, säger John Sjölund.

Mindre än tre veckor före premiären har TV11 inte skrivit på ett enda avtal.

– Jag tror att vi kommer att skriva avtal i princip fram till programmets start, och kanske att de kommer efter start. Det är ett speciellt format eftersom det sänds i 100 dagar, säger John Sjölund.

Produktionskostnaden för en säsong av Big brother kostar runt 60 miljoner kronor, uppger Dagens Medias källor.

TV4 jobbar i princip alltid efter att säkra fyra huvudsponsorer för sina stora format. För ett sponsorskap av Big brother får man vara beredd att punga ut med uppemot 2 miljoner kronor, beroende på hur det aktiveras.

Och med tanke på att Big brother visas – förutom i TV11 – dygnet runt på webben är sponsringsmöjligheterna fler än tidigare.

– Det handlar om billboards, associationsrätt och annonsering på webben och i TV4 Play, säger John Sjölund.

Företagen kan också sponsra olika inslag i programmet, som tävlingar och uppdrag som deltagarna ska ta sig an.

Patrick Wallin säger att sponsorer som är ”rädda  om varumärket” kanske ska välja ett annat program.

Han råder företag som ändå vill sponsra Big Brother att ställa tydliga krav  i avtalet för vad man inte kan tolerera.

– Är det områden annonsören inte vill vara med om bör  produktionsbolaget kunna garantera att det inte ska hända. Om så ändå  sker ska man kunna ha en biljett ut och få pengarna tillbaka.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.