Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

”Splay är den friska fläkt jag saknat”

Publicerad: 8 December 2015, 22:08
Uppdaterad: 9 December 2015, 09:07

Det finns starka skäl till att MTG har slagit klorna i Splay.Youtube-nätverkets räckvidd och intäkter skjuter just nu i höjden.


Splay genomför just nu en stor offensiv för att öka tillväxttakten och möta efterfrågan från Youtube-sugna annonsörer.

Ett 15-tal nya personer har värvats från bolag som Egmont, Bonnier och MTG, samtidigt som den tidigare mediebyråkunden Edit Brunner tar över som Sverigechef på bolaget.

Edit Brunner, som var en av Splays första beställare på Mind­share, tvekade inte en sekund när hon fick frågan om jobbet.

– Här finns unga, nytänkande personer med stora visioner och inga regler eller inarbetade sätt att jobba och tänka. Splay är den friska fläkt som jag tidigare har saknat i vår bransch, säger hon.

Vad blir ditt huvudfokus som Sverigechef?

– Personalen. Alla fantastiska personer vi har och kommer anställa nu framöver. Jag vill att de ska må bra, utvecklas och tycka att det är lika roligt som jag att gå till jobbet. På Splay kommer ”söndagsångest” inte att existera.

Vad är det ni ska göra framöver?

     

– Vi växer med vår efterfrågan. Många vill jobba med våra profiler och skapa kreativa koncept ihop med oss. Vi har ett produktionsbolag som hela tiden pushar gränserna för hur man skapar digitalt innehåll och spottar ur sig serier, reklam­filmer och live-sändningar.

– Parallellt fortsätter vi att satsa på tekniska innovationer, som Unicorn.me och Gosnap. Det är som julafton varje gång vi träffar utvecklarna och pratar om vad vi kan erbjuda kunder och profiler framöver.

Hur är du som chef?

     

– Det vet jag inte ännu, haha. Jag har aldrig varit det förut. Men när du frågar mig om ett år hoppas jag att jag säger: lyhörd, rolig och någon som får saker att hända.

Hur ser räckviddsutvecklingen ut för Splay?

     

– Vi har mer än fördubblat vår räckvidd under året och levererar i dag över 160 miljoner visningar i nätverket, varav 78 miljoner är svenska. Det är helt galet. Det gör oss till Sveriges största play-plattform, om man räknar lokala, startade strömmar.

Och intäktsutvecklingen?  

– I år räknas omsättningen landa på 60 miljoner kronor (att jämföra med 24 miljoner 2014) och vi tror på fortsatt stark tillväxt nästa år.

MTG har i år utökat ägandet i Splay till 81 procent. Hur är MTG som ägare?

– MTG låter oss köra vårt eget race och stöttar oss när vi behöver det.

Finns det lärdomar från MTG:s linjär-tv-verksamhet som ni tar med er in i arbetet på Splay?    

– Vi hade redan mycket kunskap om linjär-tv i form av bland annat grundaren Vigor Sörmans långa erfarenhet. Men numera är det ointressant att jämföra Youtube och linjär-tv för oss på det sättet. Splay och Youtube är så mycket mer än bara ett substitut till tv.

Ni brukar ofta jämföras med Bonnier-ägda United Screens. Vad skiljer er åt?

     

– Om man börjar med våra likheter, så har vi båda en jäkla ambition att dra marknaden framåt och där hjälper vi ju indirekt varandra, även om vi inte jobbar tillsammans. Sen har vi satsat annorlunda inom vissa segment. Vi kör till exempel mer lokalt innehåll på varje marknad där vi är verksamma och försöker knyta till oss de största nordiska profilerna.

– Vi jobbar nästan uteslutande med kreativa integreringar i våra kanaler, medan United Screens kanske mer satsar på profiler med global räckvidd och att bygga annonsaffären runt dem. Men vi älskar ju båda Youtube och om vi möttes över en öl och en mukbang tror jag vi skulle ha så himla kul ihop.

I vilken mån har ni i dag möjlighet att vara ett alternativ för tv-tunga annonsörer?

     

– Vill man nå målgruppen under 44 år så är vi ett starkt och smart alternativ, som är snabba, kostnadseffektiva och himla roliga att jobba med. Vi har både annonsering, profiler, produktion och kunskaper om målgruppen som de här annonsörerna behöver om de vill fortsätta utvecklas och sälja.

Hur bra är mediebyråerna på att arbeta med Youtube och andra digitala kanaler för rörlig bild?

     

– Det finns många gamla kollegor och kontakter som till 100 procent är där i både kunskap och vilja att vara med och driva utvecklingen. Det vi tillsammans gör är ju snarare att utbilda och bjuda in kunderna till att tänka i nya banor och styra om inarbetade ramar och mönster. Och det kan ta ett tag, men så är det alltid med förändringar. Det är både roligt och läskigt.

Edit Brunner

Ålder:

31 år.

Familj:

Nygift med Erik Brunner.

Bor:

Södermalm.

Tjänar:

109 900 kronor (inkomstsåret 2014).

Kör:

Cykel.

Medievanor:

Youtube, Snapchat, Periscope, P3 & Good News Magazine. Vi behöver mer goda nyheter i svensk mediebevakning och mindre skrämsel­propaganda.

Intressen:

Friskis & Svettis danspass och att lära ut yoga gratis till en gullig grupp personer på Söder.

Svaghet:

Jag kan bli pinsamt Hangry.

Dold talang:

Skriver rätt roliga sagor till mina kompisars barn.

Blir glad av:

Helgfrukostar & varje gång min syster lägger upp något på Snapchat.

Blir arg av:

Personer som inte förstår att förändring och utveckling är en naturlig del av livet.

Drömmer om:

Att dricka öl i poolen med mina kollegor i Marrakesh nästa vecka.

Första jobb:

Simlärare på Ornö Simskola.

Drömjobb:

Det förändras hela tiden, men just nu är det precis där jag är.

Tre lärdomar som medier kan dra av ungdomar på Youtube

1. Var hela tiden nära din publik att du på riktigt kan möta deras intressen och behov. Låt unga skapa innehåll för unga!

2. Krångla inte till det och var inte så rädd för att ”misslyckas”. Testa hellre än att hålla tillbaka. Publiken är förlåtande.

3. Skapa flexibelt innehåll och experimentera med programlängd. Tidigare har man gjort serier för tv eller reklam­filmer, köpt ut dem för dyra annonspengar och hoppats att de ska tas emot bra. Nu kan vi skapa innehåll efterhand vi får reaktioner från publiken. Det förändrar allt!

3. innehållstrender på Youtube som lockar allt fler tittare i Sverige

1. MUKBANG så klart! Såå underbart. Titta på ”I Just Want To Be Cool” på Youtube så ser ni två bra exempel. (Mukbang, från meokbang; som betyder ät-tv. Människor som äter stora mängder mat och samtidigt interagerar med publiken. Trenden uppstod i Sydkorea.)

2. KARAKTÄRS­DRIVET. När man helt enkelt tittar på Youtube-stjärnor som bara är. De städar sina rum, sminkar sig, går och handlar eller reser på semester. Vanligt, avskalat, oretuscherat och ärligt, den trenden representerar Youtube och är här för att stanna.

3. LIVE. På samma tema som det karaktärsdrivna innehållet vill tittarna inte ha det för tillfixat. Reklambyråer måste verkligen tänka om där! Zlatan-filmer i all ära, men våra målgrupper uppskattar LIVE-sändningar via Youtube eller Periscope. De vill se det som händer här och nu.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev