Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Spelbolagen bantar köpen av tv-reklam

Publicerad: 8 December 2010, 08:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:28

Spelbolagen flyttar pengar från från tv till internet. Tillsammans har de sju största medieköparna kapat tv-investeringarna med mer än 130 miljoner kronor brutto. Längst går Expekt som flyttat alla sina pengar till nätet.


Ämnen i artikeln:

Mr GreenSvenska Spel

Mellan januari och oktober förra året investerade Expekt 62 miljoner kronor i tv, enligt Sifo reklammätningar, i år – ingenting. Bolaget köptes förra året av franska Mangas Gaming och i de nya ägarnas översyn var tv ett av de medier som det sparades in på.

– Det har fungerat bra med att köra enbart internet, säger Christian Bönnelyche, Sverigechef för Expekt, men krattar samtidigt för en återkomst till tv nästa år.

– Tv, internet och kvällspressen är en optimal mix. Tv blir allt viktigare då det pågår en tv-revolution som är otroligt viktig för oss bettingföretag.

Revolutionen består av det ökande utbudet av direktsänd sport i kombination med liveodds.

– Där finns nya kundgrupper att fånga upp, förströelsespelarna.

Det är tittarna som vanligtvis inte spelar som aktörerna slåss om. De ska lockas med mer chansartade spel som inte kräver någon förkunskap, som vilket lag som gör nästa mål, får nästa inkast eller hörna. För att stärka sig i den nischen smyglanserade Mangas Gaming i augusti ett nytt spelvarumärke, Betclick. Marknadsföringen ligger på Christian Bönnelyches bord.

– Betclick riktar sig till lite mer oerfarna spelare än Expekt. Nästa år sätter vi igång en rätt så offensiv marknadsföringsplan för varumärket.

Enligt Sifo reklammätningar, som ännu inte har tillförlitliga RM-siffror för internet, minskar alla spelbolag utom Mr Green medieinvesteringar mellan 2009 och 2010.

– Det är en effekt av att mer pengar läggs på internet, de syns inte. Vi går vidare i tv eftersom vi behöver stärka varumärket ytterligare för att får rätt effekt på nätet, säger Mr Greens Sverigechef, Daniel Oskarsson.

Under de tio första månaderna 2010 investerade Mr Green 62 miljoner kronor brutto, varav 58 miljoner lades i tv.

Nivån på tv-investeringarna nästa år diskuteras för närvarande.

– Med tanke på prisökningarna måste vi fundera också på andra alternativ och strategier.

Mr Green marknadsförde sig tungt under första halvåret men drog ner under hösten och kommer gå lugnare fram också nästa år.

– Det finns en gräns för hur mycket effekt man får genom medier och vi har nått den nu.

Svenska Spel har under perioden dragit ner sina totala investeringar med 23 procent, vilket på tv-sidan innebär att 38 miljoner kronor brutto har kapats ur budgeten.

– Det är väl egentligen inte ett beslut från vår sida. Det har varit svårt att få plats i tv vilket påverkar allas investeringar, säger Fredrik Lundgren, marknadschef för Svenska Spel.

Även för Svenska Spel blir internet allt viktigare men Fredrik Lundgren tror inte att det någonsin blir lika viktigt för dem som för konkurrenterna.

– Vi har 5 miljoner unika kunder varje år så de breda medierna är fortsatt viktiga för oss. Vi kan inte som Expekt lägga allt på internet, även om vi också ökar i den kanalen. 

Regeringsrätten avslog nyligen Lotteriinspektionens överklagande i målet mot kvällspressen och de utländska spelannonsörerna. Beslutet förväntas inte få några större effekter för marknaden.

– Nej, konkurrenterna har redan tillgång till de kanaler de vill ha, säger Fredrik Lundgren.   

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

Mr GreenSvenska Spel

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.