Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Specsavers skruvar upp och byter byrå

Publicerad: 28 April 2010, 11:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:52

Med ny byrå tar Specsavers krafttag för att gå om marknadsledaren Synsam.


Nu ökar utmanaren reklamtrycket rejält.

– Vi ska ha fler kunder än synsam inom ett år, säger Anders Zanton, marknadschef på Specsavers.

Specsavers har länge jobbat med Göteborgsbyrån SCP i Sverige. På den nordiska nivån har Saatchi & Saatchi skött kontot.

Nu har Saatchi & Saatchi även kammat hem det svenska kontot.

– Samarbetet med Saatchi i Sverige har precis börjat, säger Specsavers marknadschef Anders Zanton, som nu trappar upp rejält i Sverige.

Bruttoinvesteringarna, som i fjol uppgick till 133 miljoner kronor, ska öka med 15 procent i år.

– Vi har just nu en väldigt fin skjuts på marknaden och får mycket hög avkastning på de investeringar vi gör. Det känns därför relativt säkert att investera ännu mer.

Hittills i år har Specsavers medieköp ökat med 33 procent, enligt Sifo Reklammätningar.

Målet är att få fler kunder än marknadsledande Synsam, något som Anders Zanton tror kommer att ske inom ett år.

– Vi en marknadsandel på 20 procent, jämfört med Synsams 25 procent när det gäller antalet kunder, säger han.

Mätt i försäljningsvärde är dock Synsams försprång större.

Specsavers ska fortsätta att nöta in positionen som etablerades vid lanseringen i Sverige 2004.

– Vi satsar alla pengar på att förmedla budskapet att vi till ett lågt pris kan leverera bra kvalitet.

Grundbulten i marknadsföringen blir även framöver tv- och printkampanjer på temat köp två betala för en.

Bruttosiffror från Sifo Reklamätniningar visar att samtidigt som Specsavers ökat sina medieköp, med 66 procent under 2009, minskade Synsams dito med 10 procent.

Detta innebär att Specsavers för första gången investerar mer än Synsam på årsbasis.

– Vi jobbar med skräddarsydda kvalitetsprodukter och det är svårt att berätta om det ingående i traditionella kanaler, säger Synsams marknadschef Lena Dominique-Nilsson, som styr om marknadsföringsstrategin.

Jämte tv-reklam, som blir en fortsatt stor kanal, bearbetar synsam nu sitt eget kundregister i allt högre utsträckning.

– Specsavers är en ren lågprisaktör. Vi jobbar med kvalitetsprodukter och har funnit att vi får bättre effekt på detta sätt.

Lena Dominique-Nilsson uppger att Synsam har en marknadsandel på 30 procent.

Hon förlorar ingen sömn över Anders Zantons utspel.

– De har sagt att de ska gå om oss sedan starten, så det är inget nytt.

Tror du att de lyckas inom ett år?

– Nej.

Synsam och Specsavers har historisk sett haft en infekterad relation och har dragit varandra inför marknadsdomstolen.

Specsavers förbjöds att uppge priset ”0 :-” i sina två för en-annonser.

Synsam fick i sin tur bastning för formuleringar som gjorde gällande att billiga glasögon kunde innebära risker för hälsan, samt förbjöds att kalla sig ”En riktig optiker”.

Rivalerna delar dock missionen att få svenskarna att vilja ha mer än bara ett par glasögon.

– Målet är att detta ska vara lika självklart som när det kommer till skor och kläder. Man ska ha en glasögongarderob, säger Anders Zanton.

Specsavers investerar mer

Specsavers

 

Mediebyrå: Mediacom

Reklambyrå: Saatchi & Saatchi

Pr-byrå: Spotlight

Huvudmedium: Tv, som står för 47 procent av mediemixen*.

Medieinvesteringar 2009: 133,8 miljoner kronor brutto*.

 

Synsam

 

Byråer: Synsam jobbar med ett internt team av specialister och tar in externa konsulter efter behov. De har ingen huvudbyrå.

Huvudmedium: Tv, som står för 52 procent av mediemixen*.

Medieinvesteringar 2009: 108,6 miljoner kronor brutto*.

 

*Enligt Sifo Reklammätningar, exklusive rabatter. Inkluderar ej internet.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.