Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Söta dofter får fler att handla

Publicerad: 23 September 2016, 12:25
Uppdaterad: 23 September 2016, 12:30

Nu är det bevisat – doften av nybakade bullar får dig att handla mer.


Ämnen i artikeln:

Löfbergs

I alla välsorterade matbutiker finns numera en ugn som med jämna mellanrum sprider doften av nybakat bröd i lokalen.

Helt rätt tänkt, enligt en ny studie som Karlstads universitet har genomfört tillsammans med kaffemärket Löfbergs.

Forskarna har genomfört en eyetrackingstudie för att mäta hur människors köpbeteende påverkas av dofter.

100 personer deltog i studien, som genomfördes utanför Löfbergs café på Kungsgatan i Stockholm. Deltagarnas ögonrörelser registrerades med ögonrörelseglasögon under promenaden, och en del av dem exponerades för doften av kaffe eller kaka längs vägen.

Resultatet visade att deltagarna som exponerats för doft visade dubbelt så mycket uppmärksamhet åt Löfbergs reklamskyltar. De var även mer positivt inställda till varumärket och köpintentionen ökade med 40 procent.

Framför allt är det söta dofter som visar sig ha betydelse för köpsuget. Deltagarna som exponerades för kakdoft tittade 51 procent längre tid på skyltarna och hade 21 procent högre köpintention än de som utsatts för kaffedoft.

Enligt Poja Shams, lektor i företagsekonomi vid Karlstads universitet, är slutsatsen tillförlitlig, trots det begränsade antalet deltagare i studien.

– Samplestorleken är alltid beroende av studiens karaktär och i experimentstudier likt denna brukar man ha mellan 30-50 deltagare per grupp. I denna studie ämnar vi utforska effekter som resulterar i samspelet mellan syn- och luktsinne mellan tre olika betingelser, och vardera betingelse har tillräckligt med deltagare för att påvisa statistiskt signifikanta skillnader, säger Poja Shams till Dagens Media.

Se filmen från experimentet:

 


Ämnen i artikeln:

Löfbergs

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.