Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Strategi och analys

Sony Mobile når ut via användarna

Publicerad: 27 maj 2014, 21:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:36

Sony Mobile valde bort eget företagskonto och använder istället användarna för att nå ut i Instagram. Det ger mer engagemang för pengarna, resonerar kommunikationschefen Erik Yström.


Ämnen i artikeln:

Instagram

– Även bland de mest populära varumärkena är det svårt att väcka engagemang för ett eget konto på Instagram, säger Erik Yström.

Sony Mobile har undersökt hur stort intresse Sveriges populäraste varumärken väcker på Instagram. När slutsatsen blev att till och med de största konsumentvarumärkena har svårt att få följare, beslutade sig bolaget för att skippa ett eget konto.

Sony Mobiles undersökning visar att bara ett fåtal av Sveriges största varumärken på Instagram har över 10 000 följare där, trots ett genomtänkt flöde och regelbundna uppdateringar. De allra flesta har under 5 000 följare.

– Det är för lite för att Instagram ska vara en fungerande kommunikationsplattform, säger Erik Yström.

– Dessutom kräver ett bra Instagramkonto mycket resurser. Många företag lägger mycket tid och kraft men får ingen utväxling på investeringen.

Avsaknaden av eget konto innebär dock inte att Sony Mobile avstår från kommunikation på Instagram. Tvärtom har Sony Mobile genomfört framgångs­rika kampanjer genom att knyta till sig populära Instagram-användare, och använda dem till ambassadörer för varumärket.

– Vi jobbar med ambassadörer i vår närhet och försöker hitta naturliga lägereldsledare, säger Erik Yström.

I slutet av förra året genomförde Sony Mobile fotokurser på Instagram tillsammans med bland andra inredningsbloggen Trendenser, med 24 000 följare på Instagram.

Förra veckan presenterades den senaste kampanjen, en Instagram-tävling där artisten Kim Cesarions 19 000 följare, och deras följare, får chansen att göra hans nya musikvideo.

– Kampanjerna genomförs i Instagram, men bidrar till att skapa innehåll även till våra andra kanaler, som Facebook och nyhetsbrev.

Hur kommunikationen ska se ut utvecklas tillsammans med de utvalda ambassadörerna.

Materialet måste vara en naturlig del av deras flöde och bli ett sätt för dem att erbjuda relevant innehåll till sina följare.

– Följarna ser snabbt igenom vad som är beställt innehåll. Därför är det viktigt att våga släppa kontrollen och låta någon annan styra vad som sägs.

Det är samtidigt viktigt att det tydligt framgår att det är reklam, trots att det i dagsläget inte finns någon officiell annonsmärkning på Instagram i Sverige.

– Vi talar alltid om att det är ett samarbete. Om innehållet är rätt så är det en styrka att vara tydlig och transparent, det finns ingen anledning att smussla med det, säger Jacob Andrén på Sony Mobiles pr-byrå Jung Relations.

Svenska varumärken på Instagram

Sony Mobile och Jung Relations har kartlagt Instagram-närvaron för 157 av Sveriges mest populära varumärken.

40 procent av dem har ett eget Instagramkonto.

52 procent av dem som finns på Instagram har under 1 000 följare. En tredjedel har mellan 1 000 och 5 000 följare. 3 procent har över 20 000 följare.

58 procent har gjort 100 inlägg eller fler. En knapp tiondel har gjort över 1 000 inlägg.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Instagram

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev