Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

”Som kvinnlig vd blir man väldigt ensam och utsatt”

Publicerad: 14 Februari 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:21

Efter Dagens Medias kartläggning upprörs branschen över den dystra statistiken. "Det handlar om maktstrukturer", säger McCann-toppen Pia Grahn Brikell.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerSveriges kommunikationsbyråerJessica BjurströmÅkestam HolstStaffan SlörnerGöran ÅkestamStoråkers McCann

Dagens Medias granskning av könsfördelningen bland Sveriges högsta byråchefer är skrämmande läsning.

– Det är alldeles för få kvinnliga chefer i branschen, det är det inget snack om, säger Jessica Bjurström, vd på Sveriges Kommunikationsbyråer.

Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer, håller med:

– Det slår mig ofta att en bransch som kommunikationsbranschen, som jobbar mycket med mjuka frågor, ändå inte är något föredöme.

Båda menar att mansdominansen är ett stort problem som branschen måste ta tag i för sin egen skull. De får medhåll av McCann-toppen Pia Grahn Brikell, chief growth officer för Norden och Benelux:

– Det är helt klart ett problem att vi inte har en mer heterogen ledning i byråbranschen och det gäller inte bara kommunikationsbranschen utan näringslivet i stort, säger hon, och fortsätter:

– Och ska man vara ärlig är det inte bara ett genusproblem. Det vore kul att se folk av alla åldrar och kön, men också med en annan etnisk tillhörighet.

Göran Åkestam är vd på reklambyrån Åkestam Holst:

– Självklart skulle det i det långa loppet bli ett problem om branschen inte speglar samhällsutvecklingen. Det gäller både kön och kulturell bakgrund.

Pia Grahn Brikell varnar för att det på sikt också finns en risk att Sverige halkar efter internationellt:

– Jag jobbar mycket med McCann i andra länder och tittar man på New York eller London är det mycket mer varierat mellan kön och olika nationaliteter.

Varför har vi inte kommit längre?

– Min upplevelse är att vi är en progressiv bransch med örat mot marken, men den här frågan handlar om maktstrukturer och det är något helt annat. Det handlar om att den som är ytterst ansvarig för att jag blev rekryterad vågade satsa på en finlandssvensk som dessutom är kvinna.

Jessica Bjurström:

– Samtidigt måste man fråga sig om det beror på att kvinnorna inte har tillfrågats eller om de har valt att tacka nej. Ofta upplever jag att männen oftare säger ja till att ställa upp på olika uppdrag och jobb.

En bild som även Staffan Slörner delar.

– Det är jättelätt att hitta killar som vill delta i olika seminarier, men tjejerna är få och hörs och syns inte lika mycket. Vi skulle lätt kunna fylla hela scenen med en massa gubbar. Bland marknadscheferna har det blivit en hel del tjejer de sista åren, men byråsidan har inte hängt med.

Pia Grahn Brikell håller där­emot inte med:

– Jag har hört den teorin, men det är nog mer en generationsfråga. Traditionellt sett tror jag att kvinnor i regel vill ha mer på fötterna innan vi tar på oss ett uppdrag eller ett jobb, men i dag får jag ofta samtal från unga kvinnor som siktar mot toppen och vill ha råd, säger hon, och fortsätter:

– Samtidigt tror jag att det kan ha att göra med att man som kvinnlig vd blir väldig ensam och utsatt. Kanske man inte alla gånger vågar eller vill ta en vd-tjänst.

Jessica Bjurström slår fast att det behövs fler kvinnliga före­bilder.

– Ju fler kvinnor som pratar på seminarier och som finns i ledande positioner, desto fler sådana kvinnor får vi.

Och mycket finns att vinna på att öka såväl jämställdhet som mångfald bland toppcheferna.

– Jag tror inte att vi gör ett bra jobb för kunden med bara män i ledningen. Vi vinner på att vara bredare eftersom det leder till andra infallsvinklar, säger Pia Grahn Brikell.

Men det finns heller ingen ”quickfix” på problemet.

– Det är jättesvårt att ändra på de här strukturerna. Alla vet att man borde och att en bredare bas av personer ger ett bättre resultat. Inget ont om Berghs, men det blir farligt om vi bara tar kreatörer därifrån. Det behövs en bredare utbildningsplattform.

Pia Grahn Brikell lägger ändå in en brasklapp:

– När det väl kommer till kritan så kanske man inte alltid vågar ta ett obeprövat kort, vilket man kanske borde.

Har du några råd till byråerna?

– Så länge man är medveten om de här frågorna har man kommit en bra bit på vägen. Men det handlar också om att ha en bredare rekryteringsbas och inte rekrytera 30-plus män från Lidingö. Vi får inte ha så snäva referensramar och rekrytera på slentrian.

Göran Åkestam igen:

– Det är ju sådana som jag som måste flytta på oss, förstås. Och lämna utan att fundera så mycket på vad som känns bäst för oss själva personligen.

Dante Thomsen

Synnöve Almer


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.