Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

”Sök upp med 20 procent”

Publicerad: 24 November 2010, 07:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:30

Googles skrotade varumärkesskydd leder till väsentligt dyrare sponsrade länkar i vissa branscher. Men företagen skjuter sig själva i foten, enligt Mediacoms sökexpert Niclas Lundberg, som tror på prisökningar på omkring 20 procent i år.


Sedan Google släppte varumärkesskyddet på sponsrade länkar i september, har priserna på vissa varumärkesord ökat med 50 procent.

– Varumärkestermerna i en sökordskampanj är dock en relativt liten del av hela kampanjen, så även om vissa ord blivit dramatiskt dyrare har det liten påverkan på hela kampanjen, säger Niclas Lundberg, sökstrateg på Mediacom

I Storbritannien, och till viss del även i Sverige, har framför allt bank- och finansvärlden varit snabb med att köpa sponsrade länkar på konkurrenternas varumärken.

– Men i vissa andra traditionella branscher finns det ”gentlemen’s agreements” som innebär att man låter bli konkurrenternas varumärken, säger Niclas Lundberg.

Han tror det finns en risk att branscher där konkurrenterna bjuder på varandras varumärken på sikt skjuter sig själva i foten.

– I längden innebär det att alla varumärken blir dyrare, ditt eget också. Om alla struntar i att bjuda på konkurrenternas varumärken hålls kostnaderna nere.

Sökbranschen är en av de snabbast växande i Sverige, enligt IRM:s medieinvesteringsmätningar, och priserna på sponsrade länkar ökade kraftigt under förra året, i snitt uppemot 30 procent, enligt Niclas Lundberg.

– Det blir allt viktigare att man har en sökstrategi som är fullt integrerad i den totala kommunikationsstrategin, säger han.

Mest ökade priserna i traditionella branscher som resor och finans, och branscher där e-handeln har kommit längst. Sökdominanten Google släpper inga prognoser, men utifrån prisutvecklingen hittills tror Niclas Lundberg att priserna för sponsrade länkar ökar med i snitt omkring 20 procent under nästa år. IRM:s prognos är försiktigare, 10 procent.

– Prisutvecklingen varierar kraftigt beroende på bransch. En del har hittat sina nivåer nu och kommer nog inte öka så mycket nästa år, utom på vissa strategiskt viktiga ord, säger Niclas Lundberg.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.