Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

SOK:s sponsring ska fördubblas

Publicerad: 8 november 2011, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:51

Sveriges olympiska kommitté jagar nya sponsringsmiljoner.


Under OS i Peking 2008 och Vancouver 2010 tog svenska idrottare sammanlagt 16 medaljer. Inför OS i London i sommar förutspås max fem svenska medaljer. Alldeles för få, anser Sveriges olympiska kommitté, SOK.

Målet är 20 medaljer i både sommar- och vinter-OS senast 2020. Fem av dem ska vara guld.

För att lyckas måste SOK få in mer sponsorpengar. Målet är att fördubbla sponsorintäkterna från 40 till 80 miljoner kronor per år under kommande fem år.

– Det finns ett tydligt samband mellan SOK:s intäkter och antalet OS-medaljer, säger Annika Runström.

I somras tillkom Unilever som ny sponsor och i dagarna presenteras två helt nya sponsorsamarbeten.

– Vi har kommit upp i drygt 60 miljoner kronor, men det är mycket jobb kvar, säger Annika Runström.

SOK har även ingått ett par produktsamarbeten, bland annat med underklädesbolaget Pierre Robert, som gör en OS-kollektion.

Nyligen meddelade Vattenfall att man ökar sitt engagemang i OS till att även omfatta Nederländernas och Tysklands olympiska kommittéer.

– Ibland är Sverige för litet, säger Annika Runström.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.