Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Sök-aktörerna varvar upp

Publicerad: 17 Augusti 2011, 08:41
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:02

Marknaden för sökordsmarknadsföring ökade med 34 procent förra året. Branschen är fortsatt glödhet och beräknas omsätta 2,4 miljarder kronor vid årets slut – nu rustar aktörerna för framtiden.


Ämnen i artikeln:

KlikkiIprospect

Jajja Communications är störst i Sverige på sökmarknadsföring som utgjorde bolagets hela omsättning på 59 miljoner kronor förra året. Rörelseresultat landade på 11 miljoner kronor vilket ger en rörelsemarginal på 18,4 procent. 

– Vi fattade ett beslut för ett år sedan, att vi ska vara spetsigast och bäst på sök och det har lönat sig, säger Tommy Ståhl, vd på Jajja.

Jajjas omsättning i år räknas bli 80 miljoner och ambitionen är att behålla vinstmarginalen från 2010. För att hålla den snabba tillväxttakten ska bolaget sjösätta ”ambitiösa strategier”.  

– Det är inget jag kan prata om i detalj men vi ska lägga mycket resurser på den tekniska utvecklingen. 

IRM prognostiserar med en ökning på 23 procent för söksegmentet i år, men det var innan USA:s ekonomi började skaka på allvar och krisen i Sydeuropa fördjupades.

– Det är svårt att sia om framtiden men sök är nog den komponent som en marknadsförare tar bort sist, inte först. Samtidigt kommer skiftet av investeringar från traditionella medier till digitala bara att accelerera, säger Mattias Falkendal, vd på Klikki.

Klikki är med en omsättningsökning på 53 procent, och en total omsättning på 58 miljoner kronor, det företag som utvecklats starkast mellan 2009 och 2010. Klikki har gått motsatt väg jämfört med Jajja och satsat på en bred portfölj produkter, men sök utgör alltjämt 60 procent av omsättningen.

– Jag vill vara glasklar på den här punkten, renodlade sökbolag kommer inte att existera i framtiden. Det går inte att jobba seriöst på nätet utan integrerade lösningar.

Sett till omsättningen släpar Klikkis rörelseresultat något i förhållande till konkurrenterna.

– Vi gör ett positivt resultat och är nöjda med det. Vi har investerat i tillväxt vilket vi kommer att ha nytta av framöver.

Iprospect ökade mellan 2009 och 2010 sin omsättning från 47 miljoner kronor till 61. Rörelseresultatet landade på 4,4 miljoner kronor.

– Branschen har konsoliderats och det är främst de stora namnkunniga bolagen som har lyckats hålla en hög tillväxt medan de mindre står och stampar, säger vd Patrik Gamryd.

Hur viktigt är det att ha ett känt varumärke i den här branschen?

– Väldigt viktigt. Det förekommer fortfarande diskussioner om branschens lite skamfilade rykte från förr. Kunderna vill ha en aktör som står för trygghet och professionalism.

Henrik Widell


Ämnen i artikeln:

KlikkiIprospect

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev