Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Sociala medier stärker eventen

Publicerad: 9 Oktober 2012, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:08

Annonsörerna kan göra bättre affärer genom att koppla sociala medier till sina event. "Det viktigaste är att socialiseringen utgår från kunden, inte från varumärket", säger MEC:s eventexpert Ricky Strandberg.


Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerMEC

Åtta av tio annonsörer använder sponsring och event i sin marknadsföring, enligt en ny undersökning från Sveriges Annonsörer. 70 procent av dem använder sociala medier för att aktivera sina event.

Facebook är vanligast, men omkring hälften använder sig även av Twitter, Youtube eller bloggar.

– Det är många fler än jag trodde, vilket är glädjande, säger Ricky Strandberg, ordförande i Sveriges Annonsörers kommitté för sponsring och event, och ansvarig för event på MEC.

Han fortsätter:

– Fysiska event är effektivt, men så dyrt att det ibland skulle kunna ge lika mycket att skicka hem 1 000 kronor till kunden. Genom sociala medier förlängs upplevelsen och kontaktkostnaden minskar.

I första hand används sociala medier för att informera om ett event, men många använder dem också för att marknadsföra nya produkter och driva försäljning.

– 40 procent säger sig ha fått konkret affärsnytta av att koppla sociala medier till sitt event, genom nya kunder och ökad försäljning, säger Ricky Strandberg.

Hur gör man bättre affärer kring sina event?

– Det krävs ett bra koncept där aktiveringen i sociala medier är med från början. Det viktigaste är att utgå från användaren och göra det lätt för dem att dela med sig.

– Det är inte företaget som ber kunden dela med sig i sociala medier, det ska de vilja göra själva.

Mercedes-Benz Fashion Week lyckades bra med sin aktivering i sociala medier i somras, enligt Ricky Strandberg.

De startade kommunikationen tre månader i förväg genom att berätta om innehållet, lyfta nya designers och kollektioner, och lotta ut biljetter till visningarna.

Under modeveckan dokumenterades kläder och visningar flitigt i olika kanaler.

Twitter användes för branschen, medan konsumenterna aktiverades i Instagram och på Facebook.

– Resultatet blev en utmärkt kundservice för besökarna och konsumenter som inte var på plats, men även en informationscentral för branschen, säger Ricky Strandberg.

Ricky Strandberg: Så förstärks ditt event i sociala medier

• Ett bra koncept med en kreativ idé som man redan från början vet kan tas ut i sociala medier.

• Möjliggör för konsumenten att enkelt dela med sig i sina sociala medier. Var inte påträngande med varumärke eller produkt, utan låt konsumenten vara hjälten och agera på eget initiativ.

• Lyft in aktiviteterna i många kanaler, integrera konceptet i egna, köpta samt rättighetens kanaler.

• Låt rättigheten göra jobbet eftersom de oftast står närmare målgruppen än annonsören och därför har högre trovärdighet.

• Sätt upp tydliga mål och mät effekt snarare än observation och aktion. Hur många som delar eller gillar är ingen effekt, bara en bra förutsättning för effekt.

News Pilot

Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerMEC

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.