Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Strategi och analys

Snusksuccé för Starcom

Starcom har tre nomineringar i Årets kampanj i Stockholm Media Award. Byrån har därmed flest vinstchanser. "Stockholm Media Award är ju vår hemmatävling, s den är viktig för oss. En vinst är att betrakta som en bonus", säger vd:n Johan Sjökvist.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 27 April 2011, 07:01
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:13

Ämnen i artikeln:

ScreamStarcomStockholm Media Award

Starcom är nominerade för Moderaternas slutspurtskampanj inför valet i höstas, Nationella HIV-rådets kampanj ”Knullträdet”, och för Norrlands Gulds kampanj med namnet ”Guldfinger”.

Byrån skickade totalt in tio bidrag, berättar Johan Sjökvist.

– Det är jätteroligt med tre nomineringar. Forsman & Bodenfors brukar alltid prata om att bredden är det viktiga och jag tycker likadant. Att få tre av elva nomineringar visar på en bra bredd, säger Johan Sjökvist.

I kriterierna till Årets kampanj slås det bland annat fast att kampanjen ska vara ”nyskapande och helst utmana traditionella medielösningar”.

– Vår bransch kännetecknas av mycket teknisk och kanalmässig innovation. Då ställs det höga krav på att kunna leverera effekt och att förtjäna konsumenternas engagemang och tid.

Hur gör ni för att leva upp till kraven?

– Starcom vilar på tre värdeord – kreativitet, utmanande och ledande. Vi försöker ha det som benchmark och utmana oss själva och kunderna.

Rent konkret innebär det att man inom organisationen lyfter fram goda exempel, både interna och externa, på exempelvis fasta månadsmöten och på byråns Facebook-sida.

Starcom har dessutom en egen reklamtävling inom nätverket, SMG One Awards, där fokus ligger på innovation och nyskapande. Där vann svenska Starcom ett Grand Prix för just ”Knullträdet” i vintras.

– På så sätt sprider sig kunskapen, men också kännedomen om teamet som ofta blir tillfrågade av nätverket att vara med och bidra med tankar och idéer.

Att ha ett rykte som en nyskapande byrå kan också locka nya kunder, men framför allt nya talanger, berättar Johan Sjökvist.

– Förhoppningsvis uppfattas Starcom som ett intressant ställe att jobba på.

Även Scream jobbar hårt för att bli alltmer nyskapande och kreativa. Förra året skickade byrån inte in ett enda bidrag till Stockholm Media Award, men i år har byrån två nomineringar. En för Bauhaus och kampanjen ”Sveriges härligaste hemmasnickare” och den andra för Rädda Barnen och ”Stop till våld mot barn”.

– Efter förra årets Stockholm Media Week bestämde vi oss för att blir mer systematiska för att öka kreativiteten, säger Daniel Berg, vd på Scream.

Strukturen innebär bland annat att Scream på varje måndagsmöte tar upp de projekt som är på gång så att alla kan komma med synpunkter. Och varje månad håller rådgivarna Ragnar Tingström och Sofia Olsson en workshop där arbetsgrupperna kan få hjälp med olika utmaningar.

– Man snubblar ju också över bra grejer som andra gjort och då mejlar vi helt enkelt ut det. Det här är en viktig bit, men vi kan bli ännu bättre, säger Daniel Berg.

Nominerade i Årets kampanj

Scream: Bauhaus, Sveriges härligaste hemmasnickare.

Bizkit Wisely: Interaktiv individmarknadsföring, Bizkit Wisely.

OMD: Göteborgskex, Ballerina kladdkaka.

MEC: Ikea, Ikea Garderob.

Starcom: Moderaterna, De sista hundra timmarna.

Starcom: Nationella HIV-rådet, Knullträdet.

Mindshare och MTV Networks: Nike, Take Sthlm.

Scream: Rädda Barnen, Stop till våld mot barn.

Starcom: Spendrups, Norrlands Guld – Guldfinger.

Mindshare & Vice: Unilever, Axe – The hottest job.

PHD: Viasat, Off to Sweden.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.