Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Snart når du kunderna överallt

Publicerad: 27 Oktober 2010, 07:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:33

Via geopositionering berättar hundratusentals människor gladeligen var de befinner sig. En potentiell guldgruva för annonsörer som vill rikta sina erbjudanden.


Ämnen i artikeln:

H MCP B EuropeFacebookCrispin Porter Bogusky

– Det kommer att bli en del av vår vardag, säger Christian Knutsson på CP+B Europe.

Klädjätten H&M blir först ut bland de svenska storföretagen med att använda geopositioneringstjänster för marknads föring. Bolaget har skrivit ett samarbetsavtal med Foursquare och testar nu tjänsten i ett pilotprojekt på den svenska marknaden.

– Vi tror att detta kommer att bli stort och testar för att se om det kan ge något för oss som ett komplement till vår ordinarie marknadsföring, säger Sofia Jegerborn, marknadschef för H&M i Sverige.

Inledningsvis kommer H&M ge unika erbjudanden till dem som väljer att ”checka in” i deras butiker, via Foursquare.

Många väntar dock på Facebook Places – som kan bli ett genombrott för lokaliseringstjänster i Sverige.

– Det finns fyra miljoner svenskar på Facebook och omkring hälften av dem loggar in via mobilen. Det ger en mycket mindre startsträcka än de fristående tjänsterna, säger Hans Kullin, pr-konsult med inriktning på digitala medier.

Han får medhåll av Tommy Cronebäck, projektledare på webbyrån Awave.

– När Facebook Places lanseras kommer geopositionering att slå igenom hos den breda massan, säger han.

Facebooks nordiske försäljningschef Martin Ingemansson hälsar kort att Facebook ”inte ger kommentarer på produkter som inte är lanserade i Sverige”.

Enligt uppgift till Dagens Media ska dock lanseringen initialt ha varit planerad till september, men blivit framflyttad.

Just nu testas tjänsten av anställda på Facebook i Sverige, varpå lansering ska ske ”inom kort”, enligt uppgift till Dagens Media.

De tjänster som hittills fått störst fäste, Gowalla och Foursquare, fungerar båda genom att användaren ”checkar in” på plats er utifrån deras geografiska position via mobiltelefon. Genom att tjänsterna kopplar upp sig mot användarens adressbok, Facebookvänner och Twitterkontakter kan användaren enkelt se var dess kompisar befinner sig.

Information som för bara några år sedan var otänkbar att öppet dela via nätet.

I dag har Gowalla en halv miljon användare som gladeligen gör det, enligt McClain Bell, kundansvarig på Gowallas pr-byrå Allison & Partners.

Christian Knutsson, teknikfrälst designchef på reklambyrån CP+B Europe, ser detta som en fortsättning på det beteende som Facebook har skapat:

– När nätet var i sin linda var det oerhört viktigt med anonymitet. Detta har förändrats radikalt. Hela Facebook bygger på att man gör saker i eget namn.

Det blir då även intressant att berätta var vi befinner oss, enligt Christian Knutsson.

– När vi först skaffade mobiltelefoner var alltid den första frågan: ”Var är du någonstans?” Svaret på den frågan är uppenbarligen mycket intressant för folk.

Gowalla och Foursquare jobbar även hårt med att skapa belöningssystem och nytta för att sporra användarna. De visar också vilka caféer, butiker och restauranger som finns i när heten, och vad andra har skrivit om dessa.

15 000 försäljningsställen har specialerbjudanden kopplade till Foursquare. Till exempel bjuder Game Shop på läsk till den som checkar in för första gången. 

Emma Cedell, chef för digitala medier på Mindshare, ser stora möjligheter för annonsörer om lokaliseringstjänsterna lever upp till hajpen.

– För dem som har fysiska butiker eller återförsäljare i butik är det absolut relevant. Dels för att skapa trafik till butik, dels för att ligga i framkant när det gäller nya kanaler.

I Sverige är företeelsen dock ännu blygsam. Enligt en uppskattning som Dagens Media har tagit del av har Gowalla 35 000 svenska användare. Samma siffra för Foursquare är endast 9?000.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.