Snart kan ”Nix” i mobilen vara verklighet

I 14 år har privatpersoner kunnat spärra sitt fasta nummer i Nix-registret. När fler och fler skippar sitt fasta nummer blir Nix allt mera verkningslöst. Men att utöka Nix till att omfatta även mobiler är lättare sagt än gjort.

– Ett ja till Nix för mobiler vore en win-win-situation för alla, säger Eva-Lotta Laurin, vd för Swedma, intresseorganisationen för direktmarknadsföring.

Sedan 1999 kan privatpersoner spärra sitt fasta nummer mot samtal i försäljnings- och marknadsföringssyfte genom att registrera sitt nummer i Nix-registret.

Hittills finns drygt 1 580 000 hushåll listade i Nix databas. Listan säljs till företag som bedriver försäljning och direktmarknadsföring över telefon.

Enligt Axel Tandberg, chefsjurist på Swedma är Nix-telefon mycket effektivt för fasta nummer.

– Graden av respekt är hög, vilket tyder på att seriösa företag i branschen använder sig av tjänsten, säger han.

Under förra året fick DM- nämnden trots det cirka 300 anmälningar där konsumenter upplevde att Nix inte respekterades. Motsvarande siffra för mobiltelefoner var cirka 600 anmälningar, vilket, enligt Axel Tandberg, tyder på att det finns ett behov av att Nix-Telefon anpassas till att omfatta även mobiler.

Enligt Eva-Lotta Laurin gör våra förändrade kommunikationsvanor att beslutet är mycket angeläget.

– Vi får samtal från privatpersoner varje dag som inte förstår varför de inte kan ”nixa” sin mobil, säger hon.

Att man ännu inte lyckats presentera en lösning tror hon bland annat beror på att alla Swedmas medlemmar måste få ventilera sina åsikter innan beslutet kan fattas.

– Vi företräder tio branschorganisationer och alla ska komma överens, säger Eva-Lotta Laurin.

Ett annat skäl till att det dragit ut på tiden är att man väntat in resultatet från de undersökningar som Nix gjort bland privatpersoner och företag.

– Vi har kommit ganska långt i diskussionen och kommer förhoppningsvis att fatta ett beslut i mars, säger Eva-Lotta Laurin.

Nix-registret bygger på ett ömsesidigt intresse från företag och privatpersoner. Kunderna besparas samtal om varor och tjänster de inte vill ha – säljarna slipper ringa ointresserade kund­er.

Reklam i mobilen

Nix-Telefon är en ideell förening som består av tio branschorganisationer.

Reglerna för Nix-Telefon har fastställts genom en överenskommelse mellan Föreningen Nix-Telefon och Konsumentverket. Enligt dessa regler strider det mot god marknadsföringssed att i försäljnings-, marknadsförings- eller insamlingssyfte ringa privatpersoner vars telefonnummer finns i Nix-Telefon.

Helen Preutz

Publicerad 2013-03-05 22.00Uppdaterad 2015-12-06 13.53

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: