Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Snåriga förhandlingar i hockey-VM

Publicerad: 25 Maj 2011, 06:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:09

För första gången kan svenska företag sponsra ett hemma-VM i ishockey. Försäljningen pågår, men först måste de internationella avtalen bli klara.


Sverige och Finland delar på ishockey-VM 2012 och 2013.

Det innebär att Sverige kommer att spela hemmamatcher under båda mästerskapen.

– Att två nationer arrangerar mästerskap tillsammans kommer vi få se mer av. Fördelarna med två hemmalag är stora, säger Lars G Karlsson, generalsekreterare vid den svenska VM-organisationen.

I och med att Svenska ishockeyförbundet har lyckats köpa loss reklamrättigheter från det internationella förbundets säljpartner Infront, kan svenska sponsorer för första gången synas i samband med hockey-VM.

– För första gången kan svenska annonsörer synas i samband med VM. Det är unikt, säger Peter Forsberg, marknadsansvarig för hockey-VM i Sverige.

25 rättigheter har säkrats i Sverige och lika många i Finland.

Försäljningen går enligt plan, men förhandlingarna är snåriga. Svenska Infront, som säljer de nationella sponsorskapen, kan inte garantera utrymmet förrän samtliga internationella avtal är undertecknade. Varje internationell sponsor har rätt till exklusivitet i sin produktkategori, och eftersom de internationella avtalen har förtur måste de svenska annonsörerna vänta.

– Vi har skrivit en handfull avsiktsförklaringar med svenska annonsörer, men alla förhandlingar sker med förbehåll, säger Jan Dahlberg, vd på Infront Sweden.

Skoda har säkrat huvudsponsorskapet i åtskilliga år till, så svenska bilföretag är portade från VM. Även byggvaror, bank och klockor är upptaget.

– Det innebär en del frustration bland annonsörerna att kategorierna inte är släppta än, men vi hoppas det går lättare nu när årets mästerskap är slut, säger Peter Forsberg.

De nationella sponsorerna får inte plats vid rinken, men loggan exponeras bland annat på jumbotronen, i intervjuområdet och på den internationella VM-sajten.

Samtliga sponsringspaketen gäller för båda mästerskapen och kostar mellan 75 000 och 550 000 euro för två år. De största paketen omfattar både Sverige och Finland.

– Det viktigaste är dock associationsrätten. För första gången kan svenska annonsörer använda VM-loggan i sin reklam, säger Jan Dahlberg.

Fakta ishockey-VM 2012 och 2013.

• Gruppspelen sker i både Sverige och Finland, med åtta lag i respektive grupp.

• I Sveriges grupp ingår Ryssland, Tjeckien, Tyskland, Lettland, Norge, Danmark och Italien.

• 2012 spelas finalmatcherna i Finland, 2013 spelas de i Sverige.

• Förbundet hoppas på sammanlagt 600 000 besökare under de två mästerskapen.

• TV4 äger tv-rättigheterna fram till 2017.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.