Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Strategi och analys

Snapchatfeber

Publicerad: 12 Maj 2015, 21:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:01

Facebook och Instagram får allt hårdare konkurrens från Snapchat.Dagens Medias Erik Wisterberg listar fem svenska aktörer som experimenterar med ungdomsfavoriten Snapchat.


Expressens offensiv

Kvällstidningen Expressen aviserade nyligen en offensiv inom ”det snabbväxande messenger-segmentet”.

Tanken är att tjänsterna Whatsapp och Snapchat ska ge Expressens totala räckvidd en skjuts.

Så vad gör tidningen? Hittills är det Sportexpressen, Omtalat.nu, Expressen Nöje, Expressen Paradiset (Paradise Hotel) och Gamefeed som finns på Snapchat.

– Sociala meddelandetjänster växer explosionsartat och vi ser det som en möjlighet att nå ut till fler, inte minst en ung målgrupp, säger Johanna Odlander, editionschef för Expressen sociala medier.

Oral B ”snappade” Charlotte Kalla

Under skid-VM i Falun beslutade sig Procter & Gambles digitalchef Krister Karjalainen för att aktivera Oral B:s sponsorskap av skiddrottningen Charlotte Kalla via Snapchat.

På kontot ”Hejakalla” fick användarna en inblick i Kallas verklighet.

– Vi vill hylla Kalla och vill att folk ska få ta del av känslan på plats genom bilder och korta snaps från Falun och resan upp, sade Krister Karjalainen till Dagens Media.

Målet var att engagera en ung målgrupp och testa hur Snap­- chat fungerar för liverapportering från event.

”Snapchatfusk” blev Loka-pussel

En grundidé med Snapchat är att bilder som skickas mellan användarna bara visas en kort stund, för att sedan försvinna. Men det går att ”fuska” via skärmdumpar.

Loka, som tillsammans med byråerna TBWA och Earth People var tidigt ute med att använda Snapchat, använde just den egenheten i sin kampanj.

När Loka 2014 skulle släppa nya smaker skickades ”pusselbitar” ut som bilder via Snapchat. När mottagaren skärmdumpade bilderna laddades de upp på Lokas kampanjsajt där de nya smakerna bit för bit avslöjades.

Världens första talkshow på Snapchat?

Hur engagerar man unga? Det är en evig fråga för politiker. Inför valet 2014 lanserade SSU ”Late snap” som kallades ”världens första talkshow på Snapchat” med den dåvarande förbundssekreteraren Ellinor Eriksson i huvudrollen.

”Vi gjorde det för att vi helt enkelt älskar Snapchat: det är ocensurerat, det går snabbt och det är roligt. Det är dessutom gratis och finns både till iPhone och Android”, skriver SSU om kampanjen på sin sajt.

Kampanjen, som gjordes tillsammans med byrån Reform Act, prisades nyligen i Pollie Awards i USA.

Xide raggade Snapchat-följare – på Facebook

En grundutmaning för marknadsförare med tjänster som Snapchat är att användarna aktivt måste välja att följa ditt konto för att någon ska kunna nås. Alkoläsken Xide, som använde Snapchat 2014, köpte Facebook-annonser för att locka följare. Väl där fick följarna varje vecka en musikutmaning, exempelvis att gissa en artist eller att själva spela in musik. Genom att ”snappa” tillbaka kunde följarna vinna priser.

– Det är en ny plattform, men vi ser att engagemanget på Snapchat är så mycket högre är på Facebook, sade Emma Blom, vd på Xides byrå Patchwork, till Dagens Media.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.