Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Strategi och analys

Smink finansierar kalaset

Publicerad: 19 Februari 2013, 22:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:54

Tyskägda Schwarzkopf lyfter frisyren medan Malmöföretaget Isadora sätter färg på artisterna. Tillsammans med Telia Sonera, Metro och Tetra Pak är de sponsorer till årets Eurovision Song Contest.


Ämnen i artikeln:

Eurovision Song Contest

Sponsringen av Eurovision Song Contest sköts av European Broad­casting Union som ytterst är arrangör för eventet. Deras budget består dels av medlemsländernas deltagaravgifter, dels av begränsade sponsorskap som säljs från Schweiz.

I år får två huvudsponsorer tv-exponering under ESC – Schwarzkopf och Telia Sonera.

I Sverige har även tre nationella sponsorer tagits in, vilka är Isadora, Tetra Pak och Metro.

Dessa har associationsrätt till ESC och får nämna den i sina kampanjer, men har ingen tv-exponering under eventet.

Malmöbaserade kosmetikföretaget Isadora är makeup-partner för eventet, vilket innebär att samtliga artister kommer att färgsättas av Isadoras team.

Företaget kommer även att finnas representerat på samtliga event som äger rum under festivalveckan och erbjuder besökare styling i Eurovision Village. Redan nu har företaget lanserat en kollektion med festivalmakeup och tävlar ut biljetter till finalen.

Samtidigt drar hårvårdsföretaget Schwarz­- kopf igång sin kampanj ”Eurovision Icons” i butiker och online. Kampanjen har utvecklats av PS Communication och är en del av Schwarzkopfs sponsorskap av Eurovision Song Contest 2013 i Malmö. I kampanjen hyllas tidigare nordiska vinnare genom en ikonisering av vinnarfrisyren.

– Den klassiska diskussionen kring Melodifestivalen blir ofrånkomligen om ”rätt” låt vann. Med kampanjen ”Eurovision Icons” vill vi byta till hårspecialisten Schwarzkopfs synvinkel och istället ställa frågan: Vinner rätt frisyr? säger Thomas Lindström, som är gruppchef på PS Communication i Göteborg.

Liksom Isadora kommer Schwarzkopf under festivalen att slå upp en pop up-salong i Eurovision Village.

Helen Preutz


Ämnen i artikeln:

Eurovision Song Contest

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.